Pražský železniční den konkuruje olomouckému
Na nádraží Praha-Braník se koná oslava Pražského železničního dne. Odtud budou vyjíždět vlakové soupravy různého stáří a návštěvníci budou moci porovnat vymoženosti historických vlaků a těch moderních. Podobná akce se uskuteční i v Olomouci.
V Praze povozí zájemce jedna ze starých lokomotiv, jejíž neobvyklé jméno sdělil přednosta pražského hlavního nádraží Petr Pavlík: „Z Braníka bude vyjíždět parní vlak s lokomotivou Ušatá z roku 1940, který bude ve směrech Praha-Krč a Praha-Smíchov potkávat moderní soupravu City Elefant.“
K dispozici bude i historický motorový vůz Hurvínek, který sveze cestující na Hlavní nádraží a na Zbraslav.
Kromě jízd jsou připraveny i další atrakce. Například prohlídka současných lokomotiv, a to jak na stanovišti strojvedoucího, tak i ve strojovně. Navštívit lze i jídelní a lůžkové vozy, zejména moderní lůžkový vagon a historický jídelní vůz.
V Olomouci se oslaví Národní den železnice. Na hlavním vlakovém nádraží budou k vidění historické lokomotivy s originálními názvy: Rosnička, Sergej, Ferdinandka, Albatros i Hurvínek. Dále pak i salónní vozy prezidenta Masaryka a Františka Ferdinanda d´Este.
Jsou připraveny atrakce pro děti, kinematovlak nebo závod drezín. Nebudou chybět ani moderní vlakové soupravy. Kromě Pendolina jde například o novou třísystémovou elektrickou lokomotivu.
Den železnice se slaví každoročně jako vzpomínka na rok 1825, kdy byla mezi britskými městy Stockton a Darlington otevřena první parostrojní železnice.
Zasloužil se o ni vynálezce George Stevenson. Na čtyřicetikilometrovou trať nasadil svou lokomotivu Locomotion No. 1.