Profesor ČVUT napadl studii odhalující rozdíly v cenách za stavby dálnic
Český stát prý za posledních pět let dokázal postavit kus dálnice za zlomek ceny stejně velkého kusu o kilometr dál. Odhalila to nynější studie, kterou si nechala vypracovat Národní ekonomická rada vlády. Mnozí odborníci však vypovídací hodnotu studie zpochybňují.
Studie zkoumala prý každý kámen, každou kapku živice a každý centimetr dálnice. A výsledky jsou zarážející: rozdíly v cenách za jeden metr čtvereční jsou až osmnáctinásobné. Zatímco metr čtvereční dálnice D3 u Měšic stál 1700 korun, stejně velký čtverec na zhruba devadesátém kilometru dálnice D 8 vyšel na 28 400 korun.
„Opírali jsem se o údaje, které nám poskytlo ŘSD. Šlo o ceny za posledních pět let za všechny infrastrukturní stavby v České republice,“ uvedl autor studie Ján Palguta.
Ján Palguta a František Lehovec mluvili o cenách za infrastrukturní stavby.mp3
Ve studii zohlednili jednotlivé složky stavby silnice, tedy nejen asfalt, ale také třeba svodidla.
„U svodidel je rozdíl od sedmi set korun do šesti tisíc, takže jde téměř o desetinásobek. Podobně to platí o odkopávkách pro spodní stavby a o cenách za násypy,“ pokračoval Palguta. Příčinu nepochopitelných rozdílů vidí ve třech nedostatcích:
„Je tu absence střednědobé závazné strategie. Stavějí se stavby, které nejsou porovnávané s ohledem na jejich společenský přínos. Chybí smysluplná metodika stanovování cen, které jdou do investičních záměrů. Bez toho se stavební firmy domlouvají na vyšší ceně. Nikdo také neoponuje technické řešení staveb.“
Lehovec: Nemá cenu to komentovat
S jeho závěry však ostře nesouhlasí například profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT:
„Tohle není žádné porovnání ceny za metr čtvereční dálnice. Porovnávají se naprosto neporovnatelné hodnoty. Pravděpodobně nebylo ani sděleno, zda se nejedná o mostní objekt, jakých parametrů je takový objekt. Srovnávat nějakou polní cestu s metrem čtverečním visutého mostu na D8, to nemá smysl ani komentovat.“
Ceny se podle jeho slov mění, což je odrazem trhu a chování subjektů, které práce nabízejí. Jde také rozdíl mezi nabídkou a poptávkou.
„A programy jako očekávané doby výstavby a realizace jednotlivých staveb existují. Není pravda, že nemáme srovnatelné základní informace. Srovnatelné cenové normativy existují tři roky a naše škola na nich spolupracuje,“ oponoval profesor Lehovec.
S autorem kontroverzní studie však přesto v jednom bodě částečně profesor souhlasí:
„Souhlasím s jediným, že neexistuje objektivní státní expertíza, která by minimalizovala technické projekty. Největší úspory se dají najít na začátku, kdy se hledá optimální řešení.“
Ministr dopravy Vít Bárta po nástupu do funkce zastavil celou řadu staveb silnic a dálnic. Když mu ale firmy nabídly slevy na zakázkách, tak stavby opět povolil.