Člověk letí vlastní silou

4. říjen 2010

Student Univerzity v Torontu úspěšně vzlétl ve vlastní ornitoptéře. Stroj se ve vzduchu pohybuje pomocí křídel poháněných výhradně svaly člověka.

Člověk chtěl od nepaměti napodobit křídla ptáků. Dávný sen nebyl po staletí technicky uskutečnitelný, lidé vymysleli vlastní princip létání, který příroda nezná. Ukázalo se, že pro nás je jednodušší létat pomocí strojů s křídly nepohyblivými, případně rotujícími. Teď se ale onen původní sen naplnil - student Torontské univerzity Todd Reichert úspěšně vzlétl do vzduchu ve vlastní ornitoptéře. Tento stroj se ve vzduchu pohybuje pomocí křídel poháněných člověkem.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/0E77j1imdhQ?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/0E77j1imdhQ?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Renesanční génius Leonardo da Vinci navrhl a nakreslil první schéma ornitoptéry už v roce 1485, ale nikdy žádnou nesestrojil. Nepovedlo se to ani následujících 500 let. Reichertova ornitoptéra, která se jmenuje Snowbird, odstartovala 2. srpna tohoto roku ještě pomocí lana taženého automobilem. Pak se ale po dobu 19 sekund udržela ve vzduchu sama. Uletěla přitom asi 145 metrů a dosáhla průměrné rychlosti 25 kilometrů v hodině. Ve vzduchu se držela díky usilovnému mávání křídly o rozpětí 32 metrů. Toto rozpětí křídel se téměř vyrovná rozpětí křídel těžkého dopravního Boeingu 737. Hmotnost ornitoptéry je ale pouze 43 kg, a to je ještě 40x méně, než kolik váží známý letoun poháněný sluneční energií, švýcarský Solar Impulse.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/GK8x9-78tcM?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/GK8x9-78tcM?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>


Na pokusu je nejcennější fakt, že letadlo se pohybovalo pouze díky svalům jeho pilota. Reichert pomocí systému pedálů periodicky napínal a uvolňoval systém táhel a drátků, které ohýbaly a zase narovnávaly pružná křídla. Snowbird je vyrobený z uhlíkových vláken, pěny a lehkého balzového dřeva, které se používá také v leteckém modelářství. Dva studenti na letounu pracovali 4 roky a investovali do něj 200 000 dolarů.

Reichert musel kvůli zkoušce zhubnout o 8 kg a podstoupil posilování nohou. V kokpitu uskutečnil 65 předběžných testů, až pak 2. srpna za přítomnosti zástupce Mezinárodní aeronautické federace odstartoval. Zástupce FAI zde byl, aby bylo prvenství tohoto pokusu oficiálně uznáno. Tento průkopnický let je inženýrským i sportovním úspěchem.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio