Íránské ekranoplány

8. říjen 2010

Íránská armáda do své výzbroje zařadila velmi nízko létající hydroplány, tzv. ekranoplány. Tyto stroje mají při nasazení na moři významné taktické výhody.

Sdělovací prostředky nazvaly ekranoplány "létajícími čluny". Těmto nízko létajícím hydroplánům se podle jejich vzorů známých z armády bývalého Sovětského svazu říká ekranoplány neboli letouny s dynamickým přízemním vztlakovým efektem. Írán dokonce zformoval celé jednotky těchto ozbrojených strojů a předvedl je na letošní vojenské přehlídce.

Ekranoplány se jmenují Bavar 2 a jsou to malé stroje. Na palubě ale mají kulomety, kamery a malé rakety, připomínají tak spíš vodní stíhačky. Díky malé výšce nad hladinou a vysoké rychlosti jsou jejich útoky velmi překvapivé, na radaru je totiž nelze vidět. Vojenské kvality ekranoplánů jsou zjevné a tento tah íránské armády nezůstane bez analýzy a odezvy potenciálních vojenských soupeřů.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/qTIoezhRS3g?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/qTIoezhRS3g?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Koncepce ekranoplánu pochází od několika německých a ruských leteckých inženýrů, vznikla už před 2. světovou válkou. Tento stroj létá několik metrů nad vodou, většinou výše než vznášedlo a níže než běžné letadlo. Ekranoplán má podstatně menší plochu křídel než letadlo a spotřebuje také mnohem méně paliva. Využívá totiž vyššího vztlakového efektu, který se vyskytuje jen těsně nad zemí či nad vodou. Nad vodní hladinou se pohybuje v porovnání s námořními stroji překvapivě rychle, létá například rychleji než okřídlené lodě nebo vznášedla.

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/YSYmSnpQ360?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/YSYmSnpQ360?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>

Ekranoplány dosáhly svého technologického vrcholu v rámci sovětských námořních sil v 60. a 70. letech, kdy se nad hladinou Kaspického moře proháněly obrovské, těžkými raketami vybavené strategické "nestvůry". Byly dlouhé až 100 metrů a vážily stovky tun. Dosahovaly rychlosti až 500 km/h. Do rychlosti 80 km/h se chovaly jako loď, při 100 km/h se měnily v okřídlenou loď a teprve při rychlostech nad 150 km/h fungovaly jako letadlo.

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/rUTWWsh6iGA?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/rUTWWsh6iGA?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>


V současnosti se uvažuje o civilním dopravním nasazení menších ekranoplánů např. v oblasti Baltského moře. Ekranoplány přesto zůstávají podobně jako vzducholodě poměrně exotickým dopravním prostředkem.

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.