Zdeněk Miler - režisér a výtvarník animovaných filmů pro děti

4. říjen 2010

Režisér a výtvarník animovaných filmů pro děti Zdeněk Miler byl hostem Tandemu Jana Rosáka. Ten si s ním povídal o jeho životě, jak vznikala postava Krtečka, kdo mu propůjčil hlas a dalších zajímavostech.

Zdeněk Miler zemřel 30. listopadu 2011 ve věku 90ti let. Vzpomínková repríza bude vysílána 1. prosince 2011 od 9 hodin.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, z Tandemu vás všechny, milí posluchači, zdraví opět Jan Rosák. A dnes zcela výjimečně nikoliv ze studia, nýbrž z léčebny na Pleši, kde se zotavuje můj dnešní host. No, a je to host velmi známý a velmi významný. Tak jen namátkou. V roce 1956 získal ocenění Benátského lva na filmovém festivalu pro děti, také získal Cenu Jiřího Trnky ve Zlíně, získal cenu na festivalu Montevideu a 28.října 2006 byl vyznamenán medailí za zásluhy prvního stupně na Pražském hradě. Stačí? Ne? Tak ještě dodám, že to byl právě on, kdo namaloval ty tři kudrnaté kluky v námořnických tričkách ve znaku Studia Bratři v triku. Já si myslím, že teď už nemusím ani dodávat, že jeho dílem je slavný Krteček, protože všem je určitě jasné, že hostem Tandemu je dnes výtvarník a režisér Zdeněk Miler. Vítám vás v Tandemu, pane Milere, dobrý den.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Doufám, že jsem nezapomněl žádné ocenění, i když tím největším oceněním pro vás je asi to, že vás obdivují děti téměř na celém světě.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
To je.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přitom nebýt krtčí hromádky, jak jsem si přečetl, svět by možná přišel o jednu z nejmilejších kreslených postaviček. Ovšem dopadlo to dobře a malého krtečka s červeným nosem a třemi chlupy na hlavě si děti na celém světě nesmírně oblíbily. Ovšem nejen o tom, jak se Krteček narodil, si dnes s panem Milerem popovídáme. Vy se všichni příjemně bavte.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, dnes z léčebny na Pleši, kde sedím v docela příjemné, útulné místnosti s panem Milerem a na jeho stole, taková zvláštní kombinace, jsou barvičky jednak, samozřejmě štětce a podobné propriety, které malíř potřebuje ke své práci, ale zároveň i léky. To znamená, že se tady pan Miler léčí. Ale my se k tomu, proč tady vlastně je, proč se tady vlastně léčí, dostaneme za chviličku, až si budeme povídat o tom, kdy mu nebylo do zpěvu. Ale teď bych spíš začal tím, kdy mu do zpěvu bylo, kdy naopak se projevoval hodně hlasitě, a to bylo určitě v dětství. Tak pane Milere, soudě podle toho, že máte tak rád práci pro děti, tak soudím, že vaše dětství bylo asi velice pohodové a příjemné. Bylo to tak?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, já jsem měl, když mně byly tři nebo čtyři roky, tak já jsem měl babičku, která se jmenovala Kristýna, a ona bydlela u nás na našem rodinným domku a měla podkrovní místnost, kde prostě bydlela. A já jsem tam chodil vždycky, protože to bylo po schodech, tak já jsem chodil po čtyřech nahoru za babičkou. A babička si mě vždycky vzala na klín a povídala mi pohádky. A já jsem tak pořád, pořád koukal, jak ty pohádky povídala a díval jsem se, ona měla talířky namalovaný, měla vyšívaný ubrus a prostě měla vyřezávanej nábytek dokonce, což jí dělal můj otec, protože /nesrozumitelné/ a ona tím, že jsem byl v tom prostředí, kde byly kulatý hodiny, který pořád tikaly a praskal oheň, praskaly větvičky v kamnech, tak to bylo takový intimní a to. A já jsem tam chodil hrozně rád. A jednou, když jsem tam přišel, tak ona povídala, hele, Zdendo, dneska ti nebudu vyprávět pohádky a budeme se dívat na mraky, jsou krásný mraky. Tak jsme si sedli k oknu a to bylo takhle ve středu odpoledne a dívali jsme se na mraky a ona mně teď vykládá, támhle to je víla, vidíš, jak má ty dlouhý, krásný šaty a potom se ta víla proměnila a proměnila se v kašpárka. Babička zase to všechno jako dodělávala to, co tam na těch mrakách nebyl, takže to bylo moje mládí, ale já ji nesmírně děkuju, protože ona ani o tom neví a ani já jsem o tom nevěděl, že mi vlastně otevřela okno do světa pohádek a do světa fantazie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A fantazie, víte, co vám řeknu, pane Milere, taková babička je přímo pro výtvarníka vašeho ražení k nezaplacení.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, to jo, ona mi ukázala, kudy půjdu. No, a víte, ono to je zajímavý stejně, ten můj život je pořád poznamenanej takovýma určitýma věcma, který vás pořád naváděly na tu jednu cestu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A které třeba to byly ty další věci.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, tak další věci byly třeba, to jsem potom už chodil do třetí obecný a měli jsme pana učitele Matyáše a ten jednou přišel do třídy a řekl, děti, vytáhněte si slabikáře a najděte si tam horu Říp, kterou namaloval Mikoláš Aleš. Ta kresba jenom černobílá a vaším úkolem bude, abyste to převedli do barev. No, tak pan učitel přišel asi za dvě hodiny nebo za hodinu a půl, no, a teď přišel k tý mojí lavici a teď tam dlouho stál. Já jsem si říkal, co to znamená. No, ale on vám najednou potichu odešel ze třídy a netrvalo ani pět minut, otevřely se dveře, pan učitel Matyáš šel první a za ním šlo šest učitelů z těch všech ostatních tříd, který byly vedle. A teď to najednou šlo k tý mojí lavici. Já jsem si říkal, ježiš, to bude velkej průšvih. A nebyl, oni se postavili takhle do půlkruhu a pan učitel, povídal, tak se podívejte, co tam Miler namaloval. A to bylo teda, to byl metál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A co jste to namaloval. Ten Říp jste vymaloval. Jak jste to udělal, že to bylo tak fascinující.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, protože já jsem měl, nějak jsem dostal zrovna nový barvičky a já jsem to tak, se mi ty barvičky líbily, že jsem to na ten obrázek vyblemcal skoro všechny a ono se jim to hrozně líbilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, bodejť by ne, od tý doby se to líbí celýmu světu. Tak takhle vlastně začínala kariéra mého dnešního hosta, slavného výtvarníka a režiséra Zdeňka Milera.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem a ohromně zajímavé povídání výtvarníka a režiséra Zdeňka Milera. Mimo jiné samozřejmě autora slavného Krtečka. Ovšem Krteček, ten byl ještě v nedohlednu, ten se zrodil až v roce 1956, jestli se nepletu.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
56, 57.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale do té doby jste asi prošel studii, to znamená, šel jste studoval grafickou školu a potom Vysokou uměleckoprůmyslovou, ale to taky nebylo úplně jednoduché, viďte, s těmi studii.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Šel jsem po tý svojí cestě, jo, kterou mi pořád někdo dával. Pořád na ni ukazoval prstem, tadyhle po tý cestě běž, po tý ne, a tak dále. Potom jsem chodil do měšťanky a ve druhé měšťance jsme měli nějakýho učitele, takovýho bezvadnýho kaligrafistu, jo, a on řekl, Zdendo, ty docela pěkně kreslíš a nemáš na to žádnou tužku a nic, tadyhle máš korunu a běž do toho papírnictví a oni tam dají nějakou pěknou tužku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za korunu? To byly ceny, co.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, potom on mě tam učil a řekl, tak já ti doporučuju, aby ses teď zaměřil na to, aby ses dostal na uměleckoprůmyslovou školu. Já jsem tam šel a oni mi řekli, vždyť vy jste hrozně mladej.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vám bylo?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Mně bylo asi 16, možná ještě míň. Musíte počkat, až vám bude 18, protože bereme od 18. Tak teďkon jsem nevěděl, co. No, tak se mi asi vzhledem k okolnostem se mi podařilo, že jsem se dostal na grafickou školu na Smíchov, kde byly tři oddělení - fotografie, ty knihaři a ozdobníci. Tak já jsem si vybral fotografii, no, protože tam jsem musel mít fotografickej aparát a otec měl fotografickej aparát. Ale takovej, chudák byl takovej předpotopní. No, tak jsem se tam na tu školu dostal a teď, když jsme tam přišli, tak oni, oni tam chodili samí trošku jako prominenti, jo. Tak tam byla třeba dcera Peroutky, novináře, no, a potom tam byla ještě vnučka Gutfreunda, toho sochaře. No, a tak tam byli takovýhle lidi a teď oni byli bohatý a oni měli krásný foťáky a teď si představte, že já jsem tam přišel s tím, co měl táta, oni už měli zrcadlovky a takový. Tak jsem tam byl pro smích. No, tak to tam potom ta škola končila a já jsem si říkal, že musím sehnat někoho, kdo na tu uměleckoprůmyslovou školu chodí, nebo chodil, aby mně řekl, jak to tam vypadá. Tak jsem se seznámil s nějakým, to byl výbornej kreslíř, jmenoval se Karel Souček a on byl potom národním umělcem. Ale to byl, to vám řeknu, to jsem v životě neviděl. To byl fanatik, on měl pořád, v jedný ruce měl skicáček a v druhý ruce měl tužku nějakou a pořád kreslil. My jsme jezdili spolu z Kladna do Prahy do Dejvic a my jsme celou cestu, já, teda já ne, já jsem se od něj učil, ale on celou cestu chodil od jednoho kupé ke druhýmu a tam kreslil ty lidi, co tam ráno jeli vlakem, tak oni buď potřebovali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A on si je takhle skicoval, jo. To je hezký.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
A oni seděli docela v klidu, takže to bylo docela dobrý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Oni mu dobře poseděli, že jo.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Byli dobrý modely.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste byl taky spíš jaksi na figury, figuralista nebo.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Ne, já jsem nebyl na nic. Já jsem začínal. Ale je fakt, že když potom uděláte hezkou kresbu toho člověka, kterej tam třeba čte noviny, nebo tak, tak vás to hrozně potěší. A mě to prostě to kreslení chytlo. Ten Karel Souček, ten mně opravdu ukázal, co všechno se musí udělat, aby člověk byl, aby se o něm vědělo, furt kreslit, nic jinýho. Celej život jsem potom kreslil, jak jsem se to od něj naučil, jo. Tak to šlo celej život, až dotedka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy máte v podstatě pravdu, protože před váma je papír a barvičky a tužky, takže je to přesně, jak říkáte. Tak, sedíme tady v léčebně na Pleši s výtvarníkem a režisérem Zdeňkem Milerem, který se narodil na Kladně a to, přátelé, představte si, téměř před 90 lety, příští rok v únoru, 21.února oslaví pan Miler devadesátiny.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem s výtvarníkem a režisérem Zdeňkem Milerem. Popovídali jsme si o tom, jak jezdil do Prahy s malířem a kreslířem Součkem, kde vlastně bral taky inspiraci, ale řekněte mi, potom na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, když jste začal studovat, tak tam došlo k takovému zádrhelu, protože škola byla zavřená a vy jste, vy jste svá studia musel nějak přerušit a tak jste odjel na Moravu, že jo.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Já jsem se hrozně připravoval na tu zkoušku a teď jsem si říkal, ježiši, jenom abych se tam dostal. No, to mně dali model, že jo, pro všechny a byla to asi babička taková hezká a on mně ten Karel Souček říkal, dávám ti jednu radu, hlavně nekresli rychle. Dělej to všechno pomalinku, ale pečlivě, jo. A to mi udělil opravdu moc dobrou radu, protože já jsem tam tu babičku nenakreslil celou, já jsem jí nakreslil jenom půlku obličeje, ale bylo to prima. Snažil jsem se to udělat perfektně. A potom jsem dělal taky tu mojí babičku, tu kladenskou a.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tu, co vám ukazovala ty obláčky.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, no, no, a to jsem řekl, babi, hele, já budu dělat zkoušku na UMPRUM a potřebuju model, kdyby si mně tady mohla sedět nějakou aspoň chvilku. No, tak ona si sedla a ona tam mi seděla tři hodiny, nelžu vám, vůbec se ani nepohnula.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K nezaplacení babička.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
K nezaplacení a to ten portrét ještě mám a ten jsem potom tam dával, to se dávalo do desek a ještě se to dávalo k tomu, k tý zkoušce. A oni to tam museli to vidět, to se mi povedlo, to opravdu zase někdo nade mnou stál.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, vy pořád říkáte, že jste měl kliku, ale já myslím, že jste měl hlavně talent a píli, jak říkáte a dobrý rádce, pozor, dobrý rádce jste měl. Takže dostal jste se na UMPRUM.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, to bylo taky hezký, to jsem udělal zkoušku a teď oni říkali, teď je dvanáct hodin, dostavte se sem ve čtyři hodiny, my vám řekneme výsledek. Tak já jsem šel na UMPRUM, naproti byla Letná a na tý Letenský pláni, tam jsem si sednul na lavičku a teď jsem, nelžu vám, jsem se modlil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já myslím, že to každej pochopí.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Modlil jsem se, abych se na tu UMPRUM dostal. No, a když byly ty čtyři hodiny, tak jsem šel do školy a tam přišel ten pán s tím papírem. Teď to četl a mělo by takhle jako, klepal a byl jsem šestej nebo kolikátej, tak mně přišel, já jsem byl šťastnej jak blecha, to bylo krásný. Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vám ta studia na UMPRUM hlavně dala.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, hlavně mi dala, protože tam jsem se naučil kreslit, protože to není jenom, že kreslíte jako amatér, třeba vás tam učili perspektivu, nebo takový věci, nebo jak co světlo a stín a takový všelijaký věci. A to já jsem chodil k profesorovi Bendovi, byl ohromnej pedagog, to jo, ale jinak on nebyl, on dělal /nesrozumitelné/, ale vedle sebe měl Antonína Strnadela, ten byl bezvadnej kreslíř a to byl Valach a on dělal všelijaký /nesrozumitelné/ ty Nikolu Šuhaje a.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, jo, takový jako Joža Úprka, jo, něco takovýho, jo.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Ale on byl už modernější, on už to dělal jako vypsanou rukou. Tak od toho jsem se tam naučil taky. Takže to jsou samí učitelé.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale teď se dostáváme k tomu, co jsem řekl na začátku, že tam došlo k takovýmu zádrhelu, protože byla válka a školu zavřeli vlastně.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, já jsem se dostal do školy, byl jsem hrozně šťastnej a bylo to nějak v 39.roce, jsem chodil na UMPRUM a najednou, když jsem šel z Dejvic do školy, tak na Klárově přijeli Němci na motorkách a jeli teda na, po Klárově až dolů a přesně tam k tý škole, k tý UMPRUM, takže já jsem byl na jednu stranu šťastnej, že jsem se dostal na UMPRUM a sotva jsem se tam dostal, tak oni ji zavřeli. Tak teďko co, tak jsem měl právě zase známýho, nějakýho Stanislava Šulce, kterej už absolvoval UMPRUM a on byl ve Zlíně zaměstnanej a on tam dělal, začínal dělat kreslenej film. A dělal tam pošťáckou pohádku od Čapka a protože on tu studoval už, tak nám to zase všechno řekl, jak se co dělat, takže ze mě se stal animátor.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vidíte, jak je všechno zlý pro něco dobrý? V tom vašem životě, to se to vedlo takovýma zvláštníma peripetiema. Na jakým filmu jste se tam podílel, na tý Pošťácký pohádce jste pracoval, jo?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, ale oni, jak přišli Němci, tak tu Pošťáckou pohádku taky zarazili a přinesli nám tam Fritz und Fratz, německý figurky takový, no, tak jsme to dělali. Dělali jsme to neradi, ale dělali jsme to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fritz und Fratz, jo. No, tak válka naštěstí skončila. Vy jste nemuseli dělat Fritze.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, a já jsem vám hrozně byl šťastný, že můžu do Prahy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K té pražské, řekl bych, pražské kariéře výtvarníka a režiséra Zdeňka Milera se dostaneme zase za chvilku.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je výtvarník a režisér Zdeněk Miler. Čili muž, který se po všech stránkách vyjadřuje hlavně svou vybroušenou rukou, fantazií, prostě kresbou. Ale přece jenom si myslím, pane Milere, že sem tam si taky poslechnete někoho z jiné kategorie umění. Teď mám na mysli hlavně tedy kategorie humoru, a to verbálního. Kdo vám po této stránce dělá radost, koho rád posloucháte?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Voskovce a Wericha.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Voskovce a Wericha. I filmy jejich třeba?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
I filmy. Prostě, na co oni sáhnou, tak je to krásný a je to milý a chytrý hlavně. Myšlenka v první řadě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak si poslechneme dva klasiky, u nichž ta myšlenka je v první, na prvním místě.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Slyšeli jste, že na Tandemu budeme někomu volat, někomu, s kým úzce spolupracuje můj host, samozřejmě výtvarník a režisér Zdeněk Miler. Zavoláme paní doktorce Mileně Fischerové. Co je pro vás paní doktorka Fischerová.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Je to právnička a ona mně dělá všechny věci, který je dělá z někým, s nějakým.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zadavatelem třeba.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Nakladatelem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, zavoláme si paní doktorku Fischerovou a zeptáme se, jak se jí zase spolupracuje dobře s vámi. Tak pozor. Jak bylo řečeno, teď zavoláme spolupracovnici pana Zdeňka Milera, paní doktorku Milenu Fischerovou. Doufám, že se nám povedlo spojení, haló?

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
Ano, dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den, paní doktorko. Pan Miler si velice pochvaloval spolupráci s vámi, což určitě vám dělá radost, ale než se vás zeptám na podobnou věc, tak se vás zeptám, kdy jste se vlastně s Krtečkem vy jako osobně poprvé setkala.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
No, to už je hodně dávno, to mně bylo 7, 8 roků, hned, jak prostě přišel do kin první film s Krtečkem a nikdy jsem si nemyslela, že se s ním pak za několik let setkám pracovně v takovém krásném vztahu s panem Milerem pracovním.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste mi teď zrovna vzala z úst tuhle tu otázku. Nicméně ke spolupráci došlo a vy pro pana Milera zajišťujete takový celý právní servis. Co to všechno obnáší.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
Já se po právní stránce prostě starám o veškerou agendu autorskoprávní pana Milera a protože pan Miler byl celý život velmi pracovitý, činorodý člověk, tak ta agenda je opravdu široká. Jsou to jednak nakladatelské smlouvy, filmové smlouvy, všechny audiovizuální smlouvy, teď v posledních 15 letech k tomu také tedy přistoupil mercherdising, takže smlouvy mercherdisingové.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bychom měli možná vysvětlit těm, kdo neznají tenhle ten anglický pojem. Mercherdising je něco ohledně jaksi propagačních předmětů, viďte.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
Ono to slovo mercherdising nemá český ekvivalent, ale znamená to prostě druhotné užití autorského díla výtvarného na různých výrobcích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, jako třeba hrníčcích, tričkách.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
Omalovánky, hrníčky, trička a tak. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rozumím, Krteček je ve světě opravdu velikým pojmem. To znamená, že vy komunikujete taky se zahraničím, jak sám pan Miler řekl, že pouze snad ve Spojených státech, což teda já opravdu nepochopím, jak je to vůbec možné, neznají možná Krtečka tak dobře, ale jinak asi nabídky na spolupráci přicházejí z celého světa, viďte.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
No, přicházejí, Krteček je opravdu populární v mnoha zemích a i v tak vzdálených zemích, jako je Čína, Tchaj-wan, Japonsko, teď v posledních letech se velmi zase zintenzivněla spolupráce například i s Ruskem, tam nakladatelství jedno renomované vydává knížky, velmi pěkně, ve velmi pěkné kvalitě. Takže je to prostě, jsou to různé země různého zaměření, ale Krtečka mají rádi všichni.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem teď chtěl být aktuální a vzpomínám marně a nevzpomenu si, jak se rusky Krteček řekne, nevíte?

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
/ruské slovo/.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No výborně, výborně, je vidět, že jste připravená i na komunikaci se zahraničím. Paní doktorko, já vám moc děkuju i za pana Milera a za naše posluchače, mějte se moc hezky a ať se spolupráce s panem Milerem pořád tak daří.

Milena FISCHEROVÁ, právnička
--------------------
Děkuju, děkuju vám a na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sedíme spolu v docela příjemném pokoji, ovšem v léčebně na Pleši, do léčebny se nikdo samozřejmě nehrne, pokud nemusí, ale můj dnešní host, výtvarník a režisér Zdeněk Miler prostě musel. A na vině byla taková malá mrška, která se jmenuje klíště, která způsobila před časem boreliozu. To je nepříjemná věc, viďte.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
To je, ono to ani nějak nebolí, nebo tak, ale najednou se to projeví tím, a to je potřeba rozeznat, když to klíště vás kousne, tak ono se okolo toho udělá takovej červenej flek, buď je větší, nebo menší, ale to už je znak boreliozy. No, tak já jsem s tím šel, oni to zjistili na krvi, že to opravdu je. No, a hned mě poslali na Bulovku, ale já jsem udělal blbost, že jsem s tím šel pozdě s těma flekama, jo, a na tý Bulovce to zjistili, tak mi dávali antibiotika a to mi dávali kapačky do žíly a byl jsem tam tři neděle a oni mi každej dávali tři kapačky a to bylo dost. No, a ono to nepomohlo. Potom mně řekli, že mě pošlou do Jánských Lázní, takže já jsem prošel za těch 7 let, co to teď už je, co už to mám, tak jsem prošel na Bulovku, v Motole jsem byl, v Jánských Lázních, Malvazinky, Slapy, Štrasburk, to není Štrasburk.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To není ten Štrasburk, kam se chodí soudit teď Češi.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
To je taková léčebna taky. No, a teď jsem na Pleších.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou tady na vás hodný na Pleších?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Jo, jsou tady výborný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já je tady znám, oni jsou strašně dobrý v tý rehabilitaci.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, jsou tady hodný sestřičky a oni si se mnou choděj večer popovídat. A takže si tady povídáme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takovýho prominentního hosta, když tady mají, že jo. A nechají vás kreslit taky, že něco kreslíte, co teď zrovna malujete?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, já, oni sem choděj, abych jim namaloval Krtka. Takže já tady pořád maluju Krtky. A teď už mám pokoj, protože už jsem všem ty Krtky namaloval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kromě toho děláte ještě nějakou jinou práci, koukám, viďte.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, to zase mi manželka, někdo ji poprosil, aby mně řekla, abych jí nakreslil betlém, tak jsem jí kreslil betlém, ale to je, to bych tady byl půl roku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik figurek jste namaloval do toho betlému?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Asi 10 a ještě nějaký dokreslím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to typicky Milerovskej betlém, s Krtečkem ne, viďte. Škoda, to mohl bejt někde v koutě, co. Takže to už je vaše ochranná známka.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Tam mám ochrannou známku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že jo, no. Mimochodem já jsem se dozvěděl, že teda v celým světě je samozřejmě Krteček slavnej, což mě vůbec nepřekvapuje, ale že ve Spojených státech, že neprorazil, je to možný?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
My jsme měli nějakýho pana Henka, kterej byl Němec, ale žil dlouho v Americe, měl tam spoustu známejch a zamiloval si Krtka, ale on byl tak hodnej, že nás tam s tou paní doktorkou nás tam pozval. Takže my jsme byli v Americe a v Chicagu a tam, tam jsme, tam nás provázel všema možnýma těma, my jsme byli v tý restauraci, kam chodil Al Capone a takový. Bylo to pěkný, tam jsme si dali whisky a pak jsem si šel s tou paní doktorkou zatancovat, protože tam hrál takovej ten americkej jazz, ale ten echt takovej. Když jsme tam přišli nazpátek, tak to někdo vypil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To víte, Chicago, to je město zločinu.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, právě. No, tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale jak je to možný, že v Americe neprorazil Krteček.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Protože on se tam nehodí, Američani mají rádi pořád děj, pořád se něco děje, pořád se střílí, pořád jsou ty, tyhle ty věci a on ten Krtek je najednou poezie.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je moc jemnej, moc poetickej na ně. Ale řeknu vám, my jsme před několika lety byli v Americe, když byly moje dcery ještě malý, a vezli jsme tam Krtečka dceři našich kamarádů a ta se do něj zamilovala tak, že ho nedala z ruky. Takže on by možná, on by možná taky prorazil, kdyby to tam někdo vzal dobře do rukou.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Oni to opravdu, oni to tam vozej v kufrech, vozej Krtka do Ameriky a tam to rozdávají. A snad se nám podaří nějakýho nakladatele získat, kdo by to tam vydal. To nevím. Jinak je po celým světě, není země, kde by nebyl Krtek známej.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě chviličku si budu povídat tady v léčebně na Pleši, kde je v současné době, já věřím, že přechodně, výtvarník a režisér Zdeněk Miler. Tak si budeme povídat o jeho práci, o tom taky, jak se baví, mimochodem budete slavit příští rok devadesátiny, už víte jak, co si dáte jako dárek nějakej?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Rád bych si dal, kdyby mi ty nohy chodily. To by byl dárek.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by byl dárek. No, a v současné době tedy pracujete tady na tom betlému a co nějaké ilustrace, knížky. Čekají vás?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, tak mám dvě dcery a jedna dcera, ta se potatila, ta maluje a maluje velice dobře. A ona právě chtěla, abych se, abych jí udělal, napsal nějakej, nějakou povídku, kterou by mohla ilustrovat, že by mě pomaličku jako nějak zastupovala, že by to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A která to je, Kateřina nebo Barborka.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Kateřina, Kateřina.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, já jsem se dozvěděl, že ty hlasy, které jsou v Krtečkovi, takové ty jejda, o, pozor, tak to jsou vaše dcery. Je to tak, jo?

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
No, oni totiž, toto bylo tak, že ty holky mě poslouchali a když já jsem jim říkal, aby se hezky zasmáli, tak oni se hezky zasmáli, to já mám dvacet nebo třicet nebo čtyřicet let, mám je nahraný a já pořád je používám do všech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pořád tyhle ty hlasy? Vážně? 

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
To se rozmnožuje, no, protože ty jsou tak hezký, že.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jejda je prostě, to je překrásný, nezapomenutelný.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
A oni akorát jen jeden problém jsme měli, když Krtek nemohl najít kalhotky, nemohl vědět, jak se ty kalhotky dělají, tak si sednul na hromádku a začal plakat. A my jsme právě potřebovali nějakej hezkej pláč. A to byste neřekl, jak je to těžký někomu říct, aby se hezky zaplakal. Teď jsem byl úplně zoufalej, měli jsme tam toho zvukaře, tak já jsem použil jednu takovou tu, že jsem tý Kateřině, je starší, tak jsem vynadal jako, pořádně jsem ji zpucnul, nevím za co, našel jsem si nějakej důvod a ona začala brečet. A protože ona na to, ona na to nebyla zvyklá, že jí fotr, který je má rád, tak najednou ji takhle setře a ona začala brečet, ale ta brečela tak krásně, že teda to opravdu na tý hromádce ten Krtek, to je on.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže jste to hned sejmuli a od tý doby se používá to. 

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Hned, honem to natočit, honem, než ji to přejde.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mimochodem, Krteček se narodil v roce 1956, mám vám poděkovat za něj i od mé manželky, která je stejně mladá jako Krteček, jsou samej ročník. Říkala, Krteček je nádherně mladej. Ale těch Krtečků mimochodem bylo 50, viďte. 50, z celkovýho počtu víc než 70 filmů, který jste natočil. Tak já to tady mám napsáno, že první byl Krteček, jak Krtek ke kalhotkám přišel a poslední v roce 2002 Krtek a žabka. A mezitím bylo Krtků i s pláčem vašich dcer. A taky jste dělal cvrčky, viďte.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Cvrčky a štěňátka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A štěňátka. Já si myslím, že za všechny vám se sluší poděkovat a to za celou plejádu našich diváků, posluchačů. Já bych řekl, že za mnoho generací, který všechny Krtečka milujou.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
Teď už přicházejí čtvrtá generace, takže vždycky to, co bylo dítě, tak potom byla maminka, potom byla babička a teď už je to prababička. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. A zcela symbolicky, když se loučím v dnešním Tandemu s výtvarníkem, režisérem Zdeňkem Milerem, tak před námi leží takové leporelo Krtek a jeho svět, protože to je svět mého dnešního hosta Zdeňka Milera. Moc vám děkuju za to, jaký krásný svět plný fantazie, mimochodem kterou vám dala i vaše babička s těmi úžasnými oblaky, tak který jste nám všem připravil a připravujete. Moc děkuju a přeju vám hodně šťastných let a krásné narozeniny příští rok.

Zdeněk MILER, režisér, výtvarník animovaných filmů pro děti
--------------------
A já bych přál všem dětem, pro který jsem to dělal, aby měly z toho radost a aby roznášely dobro a dobrou náladu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Děkuji a na shledanou.




Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Reprízováno 1. srpna 2011.

Spustit audio