Kontrolní výbor projednal projekt Opencard

Kontrolní výbor pražského zastupitelstva měl dnes probrat souhrnnou zprávu k pražskému projektu Opencard, která bude coby tramvajenka v zásadě povinná. Pražané proti zavedení karty protestují, nelíbí se jim nakládání s osobními daty. Podle náměstka primátora hlavního města Prahy Milana Richtera z ODS je ale systém zcela bezpečný.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opencard

Opencard | Foto: Marián Vojtek

Souhrnnou zprávu měl podle zastupitelky za Stranu zelených Petry Kolínské předložit ředitel magistrátu Martin Trnka. Zprávu však ona ani Milan Richter neviděli. „To, že dnes nebyla k dispozici, je sice na jednu stranu zvláštní, na druhou stranu však myslím, že čtrnáct dní před volbami není racionální takový dokument projednávat. Lepší bude, když se s ní seznámí nové zastupitelstvo,“ tvrdí Kolínská.

Přehrát

00:00 / 00:00

O Opencard s Milanem Richterem a Petrou Kolínskou

Vydávání karet Opencard pro Prahu zajišťuje firma Haguess. Když audity ukázaly, že projekt je předražený, představitelé magistrátu tvrdili, že spolupráci s touto firmu ukončí. „Ve společnosti Haguess byly problémy se smluvními vztahy. Je nutné, aby výběrové řízení bylo otevřené. Trvá déle než tři měsíce. Lhůtu nebylo možno splnit, a proto jsme prodloužili smlouvu pouze do konce tohoto roku,“ vysvětluje Richter.

„Představuji si ale lepší spolupráci s lepší firmou. Proto vyzývám všechny firmy, aby se do řízení přihlásily, konkurence tak bude co největší,“ dodává náměstek primátora.

Podle Petry Kolínské však město neudělalo vše kolem zlepšení celého projektu. „Ačkoliv tu jsou nedostatky, schválily hlasy ODS novou strategii dalšího rozvoje a v budoucnosti je zakomponováno mnoho rizik."

Cestující se obávají o osobní data, je to prý ale zbytečné

Jak doplňuje, Praha sice nemusí celý projekt opustit, ale rozvojové aktivity by měla svěřit obchodní společnosti, která by vše dělala na své riziko. Kolínská také dodává, že v koncepci se počítá s prodejem osobních dat držitelů karet, Milan Richter však toto odmítá.

„S daty rozhodně nikdo obchodovat nechce. Právě jednáme s Úřadem pro ochranu osobních údajů. Karta bude nést pouze jméno, uživatel si sám vybere, zda chce data zveřejnit nebo ne. Nemůže dojít k jakémukoliv zneužití,“ říká Richter. Dodává také, že firma Haguess, která se stará o provoz kartového centra, je pod dohledem pracovníků magistrátu ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy.

Zástupkyně Strany Zelených sice souhlasí se zrušením systému papírových tramvajenek, přesto však je podle ní rychlost, s jakou je třeba přejít na systém Opencard, pro cestující diskriminační. „Přechod by měl být dobrovolnější a pomalejší. Navíc senioři si nebudou moci koupit Opencard v trafice, jak tomu dosud bývalo s časovými kupony. A pochybuji, že si ji koupí přes internet,“ je přesvědčena Kolínská.

Kartou se přiblížíme systémům světových metropolí

Richter však oponuje: „Ve světových metropolích je taková karta standard. Opencard bude poskytovat stejné aplikace jako třeba Oystercard v Londýně. Není problém ji získat – na internetu nebo i na telefonní lince.“

Podle Richterova názoru je udržování dvou systémů neekonomické. “Navíc – když Opencard ztratíte, nemusíte za celý kupon platit znovu. Když ztratíte tramvajenku, o peníze přijdete.“

Doplňuje, že Praha je na světové špici, co se týče elektronizace a eGovernmentu, kam projekt Opencard spadá.

Mariana Zapotilová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme