Elektromobily z garáží zastíní sériová auta

11. říjen 2010

Diskuze o elektromobilech se už pomalu dostává z odborných kruhů také mezi běžné řidiče. Nutno uznat, že se o to, o co se mnoho let snažili fandové, jedním jediným – a po odborné stránce nijak převratným – konceptem zasloužila zejména domácí automobilka Škoda Auto, když v Paříži představila elektrickou octavii.

Od Škodovky, která je dlouhodobě známá svými spíš rezervovanými postoji k jakýmkoliv alternativám spalovacích motorů, bylo představení elektrické octavie kombi poměrně překvapivým krokem. Můžeme jen spekulovat, ale na celém projektu bude mít, zdá se, osobní zájem nový ředitel Škody Auto Winfried Vahland, který na svém předchozím působišti v Číně už boom elektromobilů zažil. V českých garážích však vznikají i díla zajímavější než poměrně konveční Škoda Octavia Green E Line – například moravský solarex.

„Je to zkušební prototyp pro testování našeho pohonu, který vyrábíme. Regulátor vyrábí druhá česká firma,“ říká Boris Guič, majitel malého autoservisu, který solarex vyvíjel.

Na autě, které vzniklo z nabouraného Chevroletu Spark, spolupracoval s Lubošem Chvátalem, který se živí výrobou leteckých modelů a jejich příslušenství.

„Oba dva jsme modeláři. Na elektrickém pohonu pracujeme od roku 2000, kdy přišly na trh Li-Pol baterie. To byl v elektrifikaci velký zlom. Přišly jsme s vývojem motorů a dostali jsme se až do stavu, kdy dokážeme pohánět vozidlo nižší a střední třídy.“

Solarex

A pozor – teď přijde ta nejdůležitější informace. Pánové ze Zlínského kraje totiž na rozdíl od ostatních, řekněme konvečních elektromobilů s asynchronními motory používají motory synchronní.

„Synchronní elektrické motory s elektronicky řízenou komutací mají jednu z nejvyšších účinností. Například tento motor vážící 7 kilogramů má 20 kilowattů a je schopen pohánět vozidlo až 100kilometrovou rychlostí.“

Dojezd pochopitelně závisí na kapacitě baterek. 150 kilometrů není problém. Právě díky těmto vlastnostem – tedy extrémně nízké váze a vysokému výkonu agregátu – získali pánové Guič a Chvátal první místo v soutěži pořádané občanským sdružením Future Age s hlavní cenou milion korun. Díky nim budou konstruktéři pokračovat ve vývoji pohonu, v plánu mají mimo jiné i elektrický ultralight. Uvažují totiž o tom, že ze zhruba 10kilogramového motoru získají až 80 kilowattů.

První místo bylo v této soutěži překvapivě uděleno dvakrát. Porota totiž ohodnotila dva projekty stejným počtem bodů. Druhým prvním projektem je prototyp retro sportovního vozu Electric Hot Rod – EHR 10. Podle šéfa projektu Josefa Formánka chtěli konstruktéři sportovním autem demonstrovat atraktivitu elektrického pohonu. „Auto jsme zkonstruovali proto, abychom zarytým fanouškům spalovacích a vznětových motorů ukázali, že lze udělat zajímavé auto s líbivým designem.“

Electric Hot Rod - EHR10

Polovina vývojářů pochází ze Západočeské univerzity v Plzni, druhá ze společnosti Auto Projekt Centrum, a tak není divu, že zde se otevřeně mluví o malosériové výrobě vozu. Z peněz získaných v soutěži tu chtějí dofinancovat vývoj a pak se pokusí sehnat investora, který by atraktivní retro sporťák vyráběl.

Informace o dalších zajímavých elektromobilech – například o připravované stavebnici čtyřmístného elektromobilu Jaromíra Végra – uslyšíte v dalším vysílání nebo je posléze najdete v našem archivu.

autor: pek
Spustit audio