Vládní novela má zlepšit ovzduší, například nízkoemisními zónami

Ulevit oblastem se špatnou kvalitou ovzduší by měla novela zákona, kterou připravili koaliční poslanci a už zítra by se jí měla zabývat vláda. Nově by starostové měli mít možnost zavést nízkoemisní zónu pro automobily nebo by se mohly osvobodit od poplatků části dálnic v době smogových situací.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Znečištěné ovzduší. Ilustrační foto.

Znečištěné ovzduší. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Zdarma by se mohlo v době smogové situace jezdit po těch částech dálnic, které současně slouží jako obchvaty měst. Tím by se mělo zajistit, aby se doprava v době smogu dostala ven z měst a nezhoršovala ještě více situaci v centru.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vládní novelu představil v Ozvěnách dne ministr životního prostředí Pavel Drobil. Okomentoval ji také Vladimír Burda z občanského sdružení Vzduch

Nízkoemisní zóny by pak města mohla zavést jako oblast, do které by nemohla vjet auta nesplňující emisní limity, zejména tedy starší vozy. Zónu by ale šlo vyhlásit jen tam, kde je možné ji objet jinudy.

Vláda bude moct podle novely stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítit to mají hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.

„Dnes většina velkých znečišťovatelů své emisní limity plní, ale v okamžiku, kdy se spojí emise z jednotlivých zdrojů, tak dostáváme přesně tu špatnou situaci, kterou je třeba řešit. Čili je třeba změnit optiku, kterou se na to budeme dívat. Území rozčleníme na malé oblasti, v nich přesně definujeme zdroje emisí a potom tyto zdroje jako celek regulovat v rámci emisních regulačních plánů,“ vysvětlil ministr životního prostředí Pavel Drobil.

Spoléhá se přitom na dobrovolné dohody s velkými znečišťovateli. Podle svých slov jedná přímo s podniky na severu Moravy, jak docílit toho, aby jejich provoz ovzduší znečišťoval méně.

„Je třeba jít cestou dohody, protože jedině ta je účinná. Cesta represe, cesta toho, že něco bez projednání hodím do Poslanecké sněmovny, k žádnému zlepšení ochrany ovzduší v České republice nevede. To jsme si už vyzkoušeli,“ podotkl ministr.

Pomoc hlavně pro sever Moravy

Zákon má pomoci hlavně Moravskoslezskému kraji, který patří k nejvíce znečištěným v Evropě. Kvůli pravidelnému překračování limitů prašnosti minulý týden pohrozila žalobou Evropská komise.

Vladimír Burda z občanského sdružení Vzduch, které se zaměřuje na kvalitu ovzduší na Ostravsku, vládní novelu vítá. „Přesně to, co řekl pan ministr, je potřeba udělat, to znamená stanovení emisních stropů,“ uvedl Burda ve vysílání Radiožurnálu.

Podle něj je ovšem nutné emisní limity provázat s dalšími strategickými dokumenty. „Musíme si říci, co chceme v tom území dělat. To znamená, říct si, jestli chceme úroveň znečištění snížit pouze na zákonný limit, anebo jestli chceme docílit ještě nižších hodnot, abychom zajistili rozvoj území do budoucna. Tady vidím ještě rezervu,“ dodal Burda.

Veronika Malá, Martin Hromádka, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme