Aktuálním tématem finišující předvolební kampaně je také její financování

Volební kampaň před komunálními a senátními volbami spěje do finiše. A protože je v kurzu šetření, tak politické strany mluví o finančních limitech předvolebních kampaní. Na jejich zavedení se shodli předseda ODS Petr Nečas a úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volby 2010

Volby 2010 | Foto: Český rozhlas

Podle předsedy Občanské demokratické strany Petra Nečase ale aby měly limity smysl, musely by existovat pojistky, které by zabránily tomu, že kampaň nebude dělat někdo jiný než příslušná strana:

"Vzpomeňme si na typické kampaně sociální demokracie, které byly založeny dominantně na negativní reklamě z nichž k drtivé většině nejosobnějších, nebrutálnějších a nejsprostších útoků se formálně sociální demokracie nehlásila, přestože bylo jasné odkud vítr vane. A teď si představte, že toto by nebylo započítáváno do těch limitů. Čili pokud nebudou nalezeny pojistky proti obcházení těchto limitů, tak by jejich zavedení byl pouze komický krok, který by nic neřešil."

Přehrát

00:00 / 00:00

Volební kampaň před komunálními a senátními volbami spěje do závěru. Mluvíme s politickým analytikem Českého rozhlasu Petrem Nováčkem.

Ještě dál chtějí jít sociální demokraté. Podle stranického úřadujícího předsedy Bohuslava Sobotky by se limity na výdaje neměly vztahovat pouze na volební kampaně, ale i na roční výdaje celé strany:

„Výdaje na volební kampaně by se těžko odlišovaly od jiných výdajů politických stran. Proto by ten návrh, který bychom rádi zveřejnili, spočíval v tom, že bychom zavedli maximální roční výdaje, které by mohla politická strana ve svém účetnictví realizovat, včetně volebních výdajů. Pak bychom rádi zakázali to, aby firmy mohly financovat politické strany a podobně jako v USA bychom rádi určili limit částky, kterou v daném roce může poskytnout fyzická osoba politické straně."

Změna financování kampaní je staronové téma

Jak na Rádiu Česko uvedl politický analytik Českého rozhlasu Petr Nováček, změna financování kampaní je staronové téma, které se stále vrací. Připomněl například rok 1995, kdy se tehdejší Klausova vláda negativně vyjádřila k poslaneckému návrhu zákona, který měl právě omezit výdaje na volební kampaně.

„Když padl minulý režim a začalo se opět se svobodnými volbami, tak náklady na volební kampaně se pohybovaly v řádu desítek milionů, teď jsme někde u půl miliardy a možná i u více peněz. Pro politické strany je to vysilující a nutí je to pak shánět peníze nejrůznějším způsobem. To je aktuální problém, ale jak ho ošetřit, na to existuje několik různých názorů,“ uvedl.

Připomněl, že Strana zelených před letošními sněmovními volbami navrhla strop 100 milionů korun na předvolební kampaň. „Ale velké politické strany se pak budou cítit být omezeny v politické soutěži. I kdy otázkou je, co je to politická soutěž – jsou to tisíce billboardů nebo by to měly být ideje, kterými oslovují veřejnost.Od poloviny 90 let jsou to bohužel ty vizuální prostředky a podle toho česká politika vypadá,“ dodal.

Ondřej Černý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme