Ovzduší mají ulevit nízkoemisní zóny pro automobily

Stará auta, která už nesplňují emisní limity, by v budoucnu nemusela mít povolený vjezd do některých částí měst. Umožnit to má novela zákona o ochraně ovzduší připravená koaliční poslanci. Toto opatření by mělo být jedním z těch, která pomohou zlepšit ovzduší v některých rizikových regionech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona aut. Ilustrační foto.

Kolona aut. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Takzvané nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ovzduší mají ulevit i nízkoemisní zóny pro automobily. Podrobnosti o koaličním návrhu přidává redaktorka Veronika Malá

Jak by měly zóny fungovat u nás, vysvětlila jedna z autorek novely, poslankyně Věcí veřejných Kristýna Kočí:

„Umožňujeme obcím, aby v případě překročení některého z imisních limitů mohla obec vyhlásit nízkoemisní zóny, do nichž nebudou moci vjíždět automobily, které nedodržují emise. Logikou je, aby vozidla, která dodržují emise, měla možnost vjíždět a musí být označena emisní známkou.“

Jak dodala, nízkoemisní zóny bude možné vyhlásit pouze tam, kde je možnost ji objet jinudy po komunikaci stejné nebo vyšší třídy.

Vládní novelu přivítal například primátor města Petr Kajnar. „Je to samozřejmě jeden z prostředků, jak v dopravě eliminovat znečistění. Už jsme jakousi studii dělali, Ostrava na to není moc územně připravená, ale myslím si, že částečně aspoň jsou oblasti, kde to můžeme použít,“ uvedl Kainar.

V Praze už existují omezení pro nákladní auta nad 7,5 tuny. O případném omezování i osobní dopravy by se eventuelně podle magistrátu mohlo jednat až po dostavení vnitřního i vnějšího okruhu města.

Po obchvatech by se mělo jezdit zadarmo

Další možností, jak ulevit hlavně obcím v Moravskoslezském kraji, má být podle návrhu to, že v době smogové situace by auta mohla jezdit bez poplatku po dálnicích, které slouží jako obchvaty měst. Tím by se měla velká doprava dostat pryč center měst.

Kabinet by ale také mohl určit stropy emisí. Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) už jedná přímo s podniky na severu Moravy, jak docílit toho, aby jejich provoz ovzduší znečišťoval méně.

Vláda chce novelu uvést do praxe co nejrychleji

Koalice chce zákon schválit poměrně rychle. Už zítra bude o novele jednat vláda a na konci října by ho měla dostat sněmovna.

Stínovému ministrovi životního prostředí z ČSSD Václavu Zemkovi její obsah nevadí. Místo malé novely podle něj mělo ale ministerstvo spíš dodělat úplně nový zákon o ochraně ovzduší.

„Ve mně to budí dojem, že ministerstvo si dělá tak trochu alibi, aby ukázalo, že něco dělá. Ale jak mám informace, tak i velký zákon se připravuje. Tam bude asi více kontroverzních věcí, které budou v konfliktu s ministerstvem průmyslu, a je tam možná předpoklad, že by to nemuselo projít. Kdežto tato malá novela má větší naději na úspěch,“ podotkl Zemek.

Veronika Malá, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme