Vláda posoudí, jak na Ostravsku plní kroky zlepšující ovzduší

Jedno z nejhorších ovzduší v České republice mají dlouhodobě obyvatelé Ostravska. Na některých místech jsou tam u polétavého prachu překročené limity až trojnásobně. Vládní kabinet se dnes bude zabývat tím, jak se na severu Moravy daří zavádět do praxe kroky, které by měly životní prostředí a hlavně ovzduší zlepšovat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ostrava

Ostrava | Foto: Tomáš Adamec

Hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas ale upozorňuje, že i když v Ostravě a okolí jsou nastavené regulační řády, Česko by mělo kvůli kvalitě ovzduší jednat i se sousedním Polskem.

„Má-li se vláda v této problematice uplatnit, je prvořadou věcí jednání s polskou stranou. Jde zejména o sjednocení norem a ukazatelů, jelikož právě normy na čistotu ovzduší v Polsku jsou daleko vyšší než u nás,“ uvedl Palas pro Radiožurnál.

Přehrát

00:00 / 00:00

Primátor Ostravy Petr Kajnar mluvil o odstraňování znečištění ovzduší v regionu

„V okamžiku, kdy fouká vítr z Polska, tak při inverzních situacích slezská část Polska značně přispívá ke znečištění u nás. Polské podniky navíc nemají tak přísné emisní limity jako u nás. Podniky jsou tlačeny regulačními řády, aby zlepšily své technologie, což je konkurenčně znevýhodňuje oproti těm Polským. To už je ale také věc diplomacie,“ doplnil primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD.

Novela zákona o ochraně ovzduší dává mimo jiné starostům možnost zavést nízkoemisní zónu pro automobily, například v centru měst. Nízkoemisní zóny běžně fungují v některých evropských městech jako Londýn či Stockholm.

„Znečištění u nás pochází ze tří zdrojů: z topení v domech, z těžkého průmyslu a z dopravy. Nikde ho nelze ubrat tak, aby se udělalo jedno opatření a znečištění by kleslo tak, že by byli všichni spokojení. Musí se to tedy udělat tak, že se bude muset zavést řada opatření včetně nízkoemisních zón atd.“

Novela zároveň počítá s řadou výjimek pro vjezd do nízkoemisní zóny, navíc by vznikla až rok od vyhlášení. I tak má ale podle primátora Ostravy význam:

„Určitě má. Soubor opatření musí být rozsáhlý. Nízkoemisní zóny jsou jedním z těch opatření, které samo o sobě ale ke zlepšení nepovede. Pokud se ale takových opatření udělá deset dvacet, ovzduší se zlepší.“

Pomoct mají i peníze z EU

Přímo Ostravsku by mělo pomoci i to, že vjezd na dálnice v době smogu by byl zdarma. Podle ostravské analýzy zpoplatnění onoho úseku přivedlo do vedlejších ulic na 2,5 tisíce aut navíc.

„Dálnice byla budována jako komunikace, která odlehčí dopravě ve městě. Místo toho ale jde doprava napříč Ostravou. Když se zpoplatnění zruší, tak se tam doprava odvede. V době smogu to ale význam mít nebude, protože auta, která jezdí po dálnici, už budou z centra odvedena,“ pokračoval Kainar.

Hodně se diskutovalo i o pokračujících výstavbách městských obchvatů a nových dálničních úseků. Ministerstvo si také hodně slibuje od evropských fondů, konkrétně od operačního programu životní prostředí. Z něho mohou podniky, obce, neziskové organizace i vysoké školy v tomto kraji čerpat čtyři miliardy korun.

„Už dnes čerpáme finanční zdroje na dopravní prostředky. Jsme připraveni čerpat prostředky na to, aby se vysadila zeleň a vytvořily se jakési zelené plíce. Ale základ opatření nespočívá ve městě, ale v tom, co mohou udělat zdroje, které znečištění produkují. Město Ostrava není hlavním znečišťovatelem,“ upozornil primátor.

Město Ostrava mimochodem podalo 21. května na stát kvůli smogu. Slibovalo si od tohoto kroku především konkrétní kroky ke zlepšení situace.

„Žaloba není namířena proti jednotlivci. Je to jen důrazně zdvižený prst, protože do poloviny roku záleželo na ministrovi, zda chce se znečištěním v Ostravě něco udělat. Mohl říct, že má priority jinde. Proto chceme tímto upozornit, že každá vláda se musí zabývat zlepšením ovzduší na Ostravsku,“ dodal primátor.

Václava Marešová, Martin Křížek, Lukáš Vincourek, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme