Švýcaři dokončí ražbu nejdelšího železničního tunelu na světě

Ve Švýcarsku dnes stavebníci dokončí ražbu nejdelšího železničního tunelu na světě, který bude měřit 57 720 metrů. První vlaky by Gotthardským tunelem, o němž se mluví jako o zázraku století, měly projet v 2018.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jižní portál Gotthardského tunelu

Jižní portál Gotthardského tunelu | Foto: Petr Jansa

Švýcaři si stavbu Gotthardského tunelu odhlasovali v několika referendech před dvaceti lety. Razit se začalo v roce 1999, poslední metr a půl horniny mezi městy Faido a Seidun bude proražen dnes v přímém televizním přenosu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stavbu Gotthardského tunelu přiblížil ve Světě o osmé Jiří Barták ze stavební fakulty ČVUT

Podle Jiřího Bartáka ze stavební fakulty ČVUT je tunel skutečným světovým unikátem, který oceňují nejen stavební inženýři, ale také ekologové. Z jedné z nejdůležitějších dopravních spojnic přes Alpy totiž díky němu zmizí část kamionové dopravy.

„Je to jeden z nejvýznamnějších projektů v oblasti životního prostředí. Švýcaři si v referendu odhlasovali, že nebudou kamiony jezdit přes Alpy, které oni milují a chtějí si je chránit, a to, co si řekli, tak také udělali. Neuvěřitelná věc je v tom, co do toho byli ochotni vložit, protože každého Švýcara včetně nemluvňat to stojí asi 1300 amerických dolarů,“ uvedl Barták.

Nyní projede cestu ze severu na jih přes švýcarské Alpy každý rok 1,2 milionu nákladních aut, dva roky po otevření tunelu začne platit limit, který by měl omezit jejich počet na 650.000.

„Že se nákladní automobily budou převážet pomocí vlaků, je úžasná ochrana prostředí, protože žádné zplodiny se konat nebudou,“ zdůraznil Barták.

Unikát ekologický i technický

Celkem stavba vyjde v přepočtu na zhruba 179 miliard korun. Tunel se skládá ze dvou tubusů a na jeho ražbě pracovaly i 400 metrů dlouhé vrtné soustavy s vrtací hlavou o průměru až deset metrů. Během stavy nastaly jen minimální horizontální a vertikální rozdíly, které nepřesáhly jeden centimetr.

„Protože je to tunel velmi dlouhý a je ražen pod vysokým pásemným pohořím, jsou nad ním hory, které mají dva a půl tisíce metru, tak se tam objevují mimořádné věci z hlediska ražby - vysoké horské tlaky, přítoky vody, nebezpečné poruchy. Je to svým způsobem unikát i technický, nejenom ekologický,“ připomněl Barták.

Práce zaměstnaly 2500 horníků, sedm z nich přišlo při stavbě o život. Z tunelu bylo třeba odstranit 13 milionů kubických metrů horniny - takovým množstvím by mimochodem bylo možné naplnit vlak, který by na jednom konci stál v Curychu a na druhém v New Yorku.

Rekordmanem o čtyři kilometry

Se všemi bočními tunely má Gotthardský tunel podzemní délku 152 kilometrů a jednou jím bude jezdit 300 osobních a nákladních vlaků za den rychlostí až 270 kilometrů v hodině. Cesta z Curychu do Milána tak potrvá dvě hodiny a 40 minut, tedy o hodinu méně než teď. Nebude chybět kilometrový výtah nebo nádraží dva kilometry pod zemí.

Dosud nejdelší železniční tunel Seikan v Japonsku je dlouhý 53.850 metrů a spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Nejdelší český železniční tunel by měl vyrůst u Rokycan na trati mezi Prahou a Plzní. Měl by měřit 4,2 kilometru a stát bude zhruba pět miliard korun. Pracovat se na něm začne nejspíš příští rok, v provozu by měl být do tří let od zahájení stavby.

Martin Hromádka, Lucie Husárová 1, Alena Adamcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme