Pozor, klouže to!

15. říjen 2010

Na příchod prvních mrazíků doplatí každoročně tisíce řidičů. Teploty pohybující se okolo nuly v kombinaci s podzimním sluncem je ukolébají a podcenění rizika námrazy je na světě.

Velmi často si řidič neuvědomí, že situace může být zcela jiná v místě, z něhož vyjíždíme, než v cíli naší cesty. Prostě sedneme do auta, nastartujeme a vyjedeme. To je chyba.

Už cestou k autu bychom měli mít na paměti, jaké panuje počasí, kam míříme a hlavně jaká panuje teplota. Zatímco ve městě může být teplota okolo 3 až 5 °C, mimo něj nebo na horách už bez problémů klesne pod nulu.

„Nejhorší je, když si po příchodu k autu a otevření dveří myslíme, že jsme piloti vozů formule 1. To je nejnebezpečnější,“ upozorňuje na riziko přecenění vlastních schopností instruktor bezpečné jízdy Daniel Pffiel.

Už na prvních metrech jízdy bychom si měli vyzkoušet, jak auto na silnici takzvaně drží. To je přímo závislé na pneumatikách – při současných teplotách už mají lepší jízdní vlastnosti zimní, ale také na jejich stavu. Roli hraje také stav tlumičů a celkový stav vozu.

„Vozovku si osahám vždy před jízdou, obzvlášť za sychravého počasí, kdy se teploty pohybují pod 5 °C. Důležité je mít zimní obutí. Mnozí řidiči si neuvědomují, že zimní pneumatika je vhodná právě do takového počasí, a myslí si, že je pouze na sníh. Zimní pneumatika je však svou konstrukcí a použitou směsí stavěna na podzimní sychravé počasí,“ radí tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký.

Nejinak k jízdě přistupuje i několikanásobný mistr republiky v rallye Václav Pech. „Určitě si silnici před jízdou osahám. Důležité je také vědět, jaké gumy jsou na autě obuty. Nejdůležitější však je silnici neustále číst, protože se může její charakter rychle změnit. To platí zvlášť při podzimním počasí, kdy například jedete po suché silnici, ale jakmile vjedete pod stromy, je tam námraza. Řidič tedy musí být ve střehu, to je velmi důležité.“

Především by měl stále přemýšlet o tom, kudy jede a co je před ním. „Pokud je vozovka mokrá a teploty jsou poměrně příznivé – kolem 10 až 12 °C, mohu očekávat, že se povrch pod koly náhle nezmění. Ovšem když na ukazateli u silnice nebo na přístrojové desce je teplota kolem 3 nebo 2 °C, je nutné počítat s tím, že některá část vozovky, která je mokrá, může být v určitých úsecích – například na návětrné straně nebo na úseku orientovaném k severu – vozovka studená a dokonce zmrzlá,“ uzavírá školitel kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera.

Právě předvídavost je totiž to, co nás leckdy před nehodou dokáže ochránit. Někteří odborníci tvrdí, že devadesát procent nehod by se vůbec nemuselo stát, kdyby řidič jen trochu zapojil svůj mozek ještě předtím, než se dostane do krizové situace, kterou navíc neumí vyřešit.

autor: pgj
Spustit audio