V Česku se očekává nárůst výroby i prodejů aut

Český automobilový průmysl jde znenadání proti evropskému proudu. Čerstvá data ukazují, že zatímco výroba osobních a lehkých užitkových vozů v Česku roste, ta evropská klesá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Škoda Fabia RS II

Škoda Fabia RS II | Foto: Škoda Auto

Podle Asociace evropských výrobců automobilů klesl prodej od začátku roku o 5,4 procent, ovšem tuzemské automobilky si mnou ruce nad třináctiprocentním růstem. Data a další vývoj automobilového průmyslu dnes probírají výrobci aut a příslušenství s ekonomy na odborné konferenci v Brně.

„V České republice je statistika u osobních aut trochu deformovaná tím, že loni ještě do dubna se osobní automobily prodávaly v přestavěné verzi jako malá užitková kvůli odpočtu DPH. Proto jsou ty nárůsty více než dvouciferné. Pokud tedy sečteme osobní a malá užitková auta, činí nárůst necelé půlprocento. Jsme zhruba na úrovni roku 2009,“ upozornil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antoníne Šípek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Antonín Šípek mluvil na Rádiu Česko o trendech ve výrobě a prodeji aut

Velice zajímavá je podle jeho slov situace na automobilovém trhu v Evropské unii.

„Prodeje v EU zhruba v polovině zemí rostou a ve druhé polovině klesají. Podobné je to i na největších trzích. Na britském a francouzském trhu došlo k nárůstu a na italském a německém naopak došlo k velkému propadu,“ uvedl Šípek.

Jde podle něj o dozvuky různých opatření, které země přijímaly v různých obdobích mezi roky 2008 a 2009 a meziroční srovnání je tím zkreslené.

Češi začínají kupovat větší auta

Další trend v prodeji aut v České republice má záviset na ekonomické situaci a vývoji kupní síly obyvatel. „Vzhledem k tomu, jak vypadá vozový park u nás, tak ten trend bude pro tento i příští rok zachován. Můžeme očekávat mírné nárůsty,“ odhadl Šípek.

Výrobci nicméně očekávají, že letos produkce v Česku dosáhne rekordních hodnot.

„Ve výrobě se očekává větší nárůst, protože česká auta se prodávají po celé Evropě. Na některých trzích dochází k růstu. Celá řada aut také míří na dynamicky se rozvíjející trhy, jako je ruský nebo čínský,“ vysvětlil ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Růst zaznamenaly Škoda Auto a Hyundai, naopak produkce kolínské TPCA mírně poklesla.

„O tom se zmínil kolega z TPCA na konferenci. Jde o důsledek šrotovného a také toho, že cena větších vozů už se přiblížila cenám za menší vozy, které hlavně vyrábí TPCA, a lidé se v takovém případě často rozhodují pro větší.

V České republice je také jasný trend k přesunu od malých aut k vozidlům střední třídy. I v Evropě už se prodávají malá auta méně,“ dodal Šípek.

Dana Votýpková, Tomáš Pavlíček, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme