Euro NCAP: Věřte novým systémům!

21. říjen 2010

Když se řekne Euro NCAP, znalci aut si vzpomenou, že jde o organizaci, které se v posledních patnácti letech velmi podařilo zpopularizovat automobilovou bezpečnost. Jde o ony známé hvězdičky, kterými hodnotí auta při crashtestech. Nyní tato společnost přichází s novým a prý ještě zásadnějším projektem.

Přestože výrobci aut o bezpečnosti mluví většinou od vzniků svých značek, byla to vlastně až organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), které se díky jednotným a nezávislým crashtestům podařilo zpopularizovat bezpečnost natolik, že se pro zákazníky stala klíčovou oblastí při nákupu auta. Na to pak museli výrobci aut reagovat. Postupem času však své nové modely vypilovali tak, že téměř všechna odpovídala pětihvězdičkovému hodnocení v metodice Euro NCAP, takže společnost kritéria přitvrdila. Nyní přichází s další novinkou.

„Jde o ocenění Nejbezpečnější inovace. Chceme, aby lidé věděli, že v autě můžou mít technologie, které jim skutečně pomohou. Když totiž přijdete k dealerovi a on vám je nabídne – zpravidla za příplatek, můžete někdy získat pocit, že jde jen o další fintu, jak z nich vytáhnout peníze. My tedy jako nezávislá organizace tímto říkáme: Tohle není žádný pokus, jak vydělat. Jsou to systémy, které opravdu zachraňují životy, a my uděláme všechno pro to, aby s nimi jezdilo stále víc aut,“ říká Michiel Van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP.

Letos tato belgická společnost ocenila Audi Side Assist – systém, který řidiče upozorňuje na potenciálně nebezpečné situace. Hlídá dění vedle a za vozem pomocí radarového čidla. Čte dopravní značení. Řidič je na vše upozorňován příslušnými symboly na displeji v panelu sdružených přístrojů nebo na head-up displeji.

Cenu získalo i BMW za Advanced ecall Assist – sám rozezná, že vůz havaroval, odhadne možná zranění posádky a s detailními informacemi o místě nehody, množství pasažérů, intenzitě a směru nárazu, množství otevřených airbagů, stavu zapnutí bezpečnostních pásů nebo jestli byl vůz otočen na střechu, kontaktuje call centrum BMW a to pak záchranářům pomůže s výběrem nejlepšího typu zásahu.

Dále Euro NCAP hodnotí vysoce i Hondu a jejich Collision Mitigation Brake System – auto pomocí radaru v přídi neustále monitoruje prostor před sebou a při nebezpečném překročení minimální vzdálenosti je řidič varován. Pokud nereaguje, auto zvýší intenzitu výstrahy a samo začne mírně brzdit. Když pak systém vyhodnotí nehodu jako neodvrtanou, začne brzdit naplno a zároveň přitáhne bezpečnostní pásy, ve snaze zmírnit následky nárazů.

Ocenění získaly i systémy Mercedesu, Opelu, Peugeotu, Citroënu, Volkswagenu a Volva, všechny si postupně v Motožurnálu představíme podrobněji. „V posledních patnácti letech Euro NCAP velmi zdůrazňuje ochranu posádky při nárazu. Tímto tlakem se nám podařilo přinutit automobilky k mnohem vyšší ochraně posádky, než jaká byla před patnácti lety. Ovšem tyto nové systémy dělají ještě něco možná záslužnějšího – často totiž dokážou nehodě předejít. A to je v boji za zachování životů a zdraví mnohem efektivnější a my chceme, aby to zákaznici pochopili.“

Euro NCAP nechce příliš slyšet na argument, že autům kvůli tlakům na bezpečnost zároveň narostla hmotnost, což mimo jiné komplikuje protichůdný důraz na snižování spotřeby a vypouštěných emisí. „Pokud jde o aktuální zelené a ekologické trendy, chceme znovu zdůraznit, že ochrana životů musí být vždy na prvním místě. Buďme v tomto směru obezřetní,“ uzavírá generální sekretář Euro NCAP.

autor: pek
Spustit audio