Pozemky kolem severní části pražského okruhu skoupili spekulanti
Dostavba severní části pražského okruhu bude asi ještě výrazněji dražší, než se myslelo. Novinářka Sabina Slonková ze serveru Aktuálně.cz zjistila, že stovky hektarů pozemků kolem zamýšlené trasy dálnice skoupili spekulanti. Nejvíce prý jakýsi podnikatel Jan Čonka.
Jan Čonka Sabině Slonkové prozradil, že pozemky nakoupil ze spekulativních důvodů. Lidé ve středočeských obcích jsou podle novinářky přesvědčeni, že Jan Čonka je jen nastrčenou figurkou a že za ním stojí někdo další. Čonka to popírá.
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková uvedla, že do schválení územního rozhodnutí nemůže ředitelství jako investor projektu žádné pozemky nakupovat ani prozkoumávat:
„Já nemám informaci, zda-li se jedná o pozemky schválené k jižní variantě nebo zda-li jsou to pozemky v kontroverzní severní variantě. Nicméně pro nás jako investora dálničního obchvatu v oblasti Suchdola je důležité územní rozhodnutí, které vydává Magistrát hlavního města Prahy a až ve chvíli, kdy je toto rozhodnutí pravomocné, můžeme řešit výkup pozemků a jednat s majiteli.“
Pozemky by mohly vykupovat obce i stát, ale nemají na ně peníze. Byl by to jediný způsob, jak zabránit spekulativním nákupům pozemků.
„Spekulanti mají informace velmi dobře podchycené. Je zřejmé, že s nimi musí spolupracovat státní úředníci, protože ve chvíli, kdy se schvalovací proces rozebíhá, už přesně vědí, kam mají cílit svoje investice,“ říká Slonková.
Stát se zbavil atraktivních pozemků
Jednou z obcí, která má kolem sebe spoustu nečekaně atraktivních pozemků, jsou Horoměřice, které leží na severní variantě.
Větší část místních pozemků držel stát, ale podle starosty Horoměřic Václava Kášky stát pozemky vydal restituentovi, který si koupil restituční nároky jinde:
„My jsme předpokládali, že jestliže ty pozemky drží stát, takže jsou v dobrých rukou a že je nevydá nikomu, když je na místo stavební uzávěra.“
Na dobudování celého pražského okruhu zatím nejsou peníze. Kdy budou moci řidiči objet celou Prahu, tak zatím není jasné. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáva Slamečky by mohl pomoci soukromý kapitál.