Dcery obézních otců jsou náchylnější k cukrovce

25. říjen 2010
Monitor

Těhotná matka, která se přejídá nezdravými potravinami, může podle některých studií svým potomkům zanechat sklon k obezitě. Nejnovější výzkum ale ukazuje, že podobnou stopu mohou zanechat také otcové.

Pediatři z Univerzity Nového Jižního Walesu zaznamenali, že obézní děti mají často obézní oba rodiče. Položili si proto otázku: může za obezitu malých pacientů jenom dědičnost či výživa v rodině, nebo také špatné stravování otců v době početí? Odpověď přinesl jednoduchý experiment s laboratorními myškami. Samečci dostávali stravu se 40 % tuku, po které rychle ztloustli. Vědci je pak nechali spářit se s normálně krmenými samičkami s fyziologickou tělesnou hmotností a sledovali zdravotní stav potomků.

Dcery obézních myšáků a štíhlých myšek nebyly obézní a vyvíjely se normálně až do doby, kdy dosáhly puberty. Pak se u nich objevily známky cukrovky – v odpovědi na přísun glukózy jejich ostrůvkové buňky ve slinivce nedokázaly vyprodukovat potřebné množství inzulínu. Navíc v nich byly aktivní jiné geny, než v normálních ostrůvkových buňkách. Vědci také upozorňují, že některé z myšek měly podprůměrnou porodní váhu, která se u lidí v dospělosti často přehoupne do obezity. Příčinou celého jevu zřejmě nejsou mutace DNA, ale takzvané epigenetické změny spermií. Jsou to změny, které se netýkají pořadí písmen genetického kódu, ale které mohou ovlivnit expresi genů. V tomto případě je zřejmě vyvolala nezdravá strava s příliš velkým množstvím kalorií.

Zdroj: ScienceDaily, ScienceNow, Nature