Mizející číslo, novinka v přímých přenosech činoherních divadelních představení NT Live

26. říjen 2010

V polovině října začala nová sezóna NT Live přímých přenosů činoherních divadelních představení, které mohou sledovat živě diváci celého světa. Dává dramaturgickým výběrem pro tuto sezónu najevo, že zajímavé tituly jsou k vidění i na jiných scénách než v londýnském Národním divadle.

Podívat se byla naše spolupracovnice Jana Soprová.

Nová sezóna živých divadelních přenosů pod značkou NT Live dává dramaturgickým výběrem pro tuto sezónu najevo, že zajímavé tituly jsou k vidění i na jiných scénách než v londýnském Národním divadle. Představení skupiny Complicité A Disappearing Number (Mizející číslo) jsme mohli sledovat v přenosu z Theatre Royal Plymouth. I když se v tomto případě nejednalo o žhavou novinku (hra autora a zároveň režiséra Simona McBurneye získala Evening Standrad Theatre Award a The Theatre Critics´Circle Theatre Award v roce 2007 a Olivier Award za nejlepší hru v roce 2008), v každém případě text a jeho pozoruhodné jevištní ztvárnění rozhodně stojí za to, aby byl představen v celosvětovém měřítku.

Je to hra z rodu Frayenovy Kodaně, Stoppardovy Arkádie či nejnovějších her o finanční krizi Davida Hara a Lucy Prebbleové – propojující výrazně odborné téma s působivými lidskými osudy. V zápletce hraje hlavní roli matematika, přesto jsou dva příběhy, které se tu prolínají, fascinujícím svědectvím o lásce, vášni, talentu, vykořeněnosti, ale i věcech mezi nebem a zemí. Jeden z nich se odehrává v současnosti, jeho protagonisty jsou matematička Ruth a její obdivovatel (později manžel), Američan indického původu Al Cooper. Druhá linie příběhu odehrávající se v roce 1914 vypráví o přátelství a spolupráci dvou významných matematiků 20. století, cambridgeského profesora G. H. Hardyho a prostého brahmána z indického Madrasu Srinivasy Ramanujana. Profesor Hardy pro svět objevil mladého matematického génia, a přiměl ho (byť to bylo proti jeho brahmánskému přesvědčení), aby přijel pracovat na britskou univerzitu. Ramunujan sice přispěl k vývoji evropské matematiky, nicméně nedokázal se přizpůsobit evropskému způsobu života (v době války zde jako vegetarián žil pouze o rýži a mrkvi a trpěl podvýživou), a po krátké době se vrátil do Indie, kde ve 33 letech zemřel.

Zatímco postavy Ramanujana a Hardyho vycházejí ze skutečných postav, Ruth a Al jsou fiktivní charaktery. Ruth, okouzlená matematickým dědictvím Ramanujana se rozhodne vypravit do Indie, aby tu mohla nahlédnout do jeho autentických zápisků. Osud tomu chce, že v Indii nalezne svou smrt.

Ve scénickém provedení se daří logicky propojovat časoprostorové dimenze, kromě poměrně jednoduchých scénických prvků (jako pultík v přednáškovém sále, postel v hotelu, taxík vytvořený z několika židlí či lavice ve vlaku) je využito velkoplošných projekcí – ať už se jedná o dlouhé číselné řady míhající se nad hlavami protagonistů, či ubíhající záběry z indických ulic či krajiny. Dokonalá souhra všech prvků scény vytváří živoucí, tajemný obraz života propojeného s mystikou virtuální reality.

Výkony jednotlivých herců jsou vedeny s decentním minimalismem, ale hlubokým psychologickým podtextem. Na scéně se objeví pouhých osm herců, nicméně dokážou zaplnit scénu tak, že máme pocit, jako by jich bylo dvakrát tolik. I když mužští představitelé jsou ve svých rolích psychologicky autentičtí a technicky bezchybní, absolutorium patří představitelce matematičky Ruth Saskii Reevesové. Její zapálená profesorka matematiky, která ohromí hned na počátku nejen perfektní studií fyziognomie staropanenské emancipované ženy, a zároveň fascinující hektickou scénou, kde několik dlouhých minut popisuje tabuli dlouhými číselnými řadami. Stejně autenticky, s téměř hmatatelně bolestnou dojemností, dokáže však herečka zprostředkovat divákům svou naději pozdního těhotenství, a následnou tragédii ženy, která přijde o nenarozené dítě.

autor: Jana Soprová
Spustit audio