Red: nuda v akci

2. listopad 2010

Minulý týden vstoupil do kin komediálně akční snímek Red. Přinášíme vám recenzi Věry Šmejkalové.

Kdyby nebyla akční špionážní komedie Red filmovou adaptací komiksu, vznikl by film nejspíš následovně. Potkali by se tvůrci s agenty Helen Mirrenové, Johna Malkoviche, Morgana Freemana a Bruce Willise, našli by hvězdám společný volný termín v diářích a řekli by si: „Film o vysloužilých agentech CIA, to by teď bylo přesně pro ně.“
„Uděláme si jako trochu srandu z toho věku, ale zároveň ukážeme, že ještě umí nakopat padouchům zadek!“
„Ale zase bacha s tím nakopáváním, Morganovi už je třiasedmdesát.“
„Tak nebudou moc běhat, budou ale pořádně střílet!“
„Bruce může i běhat, ten to ještě dá.“
„A co scénář?“
„Máme Helen Mirrenovou s kulometem, Malkoviche s plyšovým prasetem a Willise tak, jak ho maj lidi rádi - na co scénář?“
Potom by přibrali do party neokoukaného Karla Urbana jako agenta Coopera, sympatickou Mary-Louise Parkerovou v roli Sarah a výsledný produkt by byl na světě.

Jenže akční špionážní komedie je adaptací komiksu - o to je to celé smutnější a nepochopitelnější. Atraktivně obsazený příběh o penzionovaných agentech CIA, kteří dokazují, že ještě zdaleka nepatří do starého železa, má nemalý potenciál stát se odpočinkovou, zábavnou a akční jízdou. I tak krotké očekávání však bylo nad síly jeho tvůrců. Režisér Robert Schwentke (Anatomie lži, Zakletý v čase) se zarážející důkladností zabil veškeré možnosti žánru, předlohy i hereckého obsazení.

Red

Pod jeho vedením není Red ani nijak zvlášť akční (pokud za akci nepovažujete téměř neutuchající střelbu zbraní různé palebné síly), ani vtipný. Humor se objevuje sporadicky, na těch nejočekávatelnějších místech (někdy ani tam ne) a jeho úroveň dosahuje v lepších případech sedmé třídy základní školy. Závaznost předlohy i žánru, jejíž výslednicí je předvídatelnost děje, je pochopitelná - Red ale na tuto pochopitelnost alibisticky hraje a divákovi nenabízí nic navíc. Eskapády vycvičených staříků-zabijáků toporně spějí přes všechny obligátní peripetie do finále za použití těch nejprovařenějších klišé, které doprovází drobné nedomyšlenostmi.

Bezmála dvouhodinová stopáž se tak subjektivně protahuje na dvojnásobek, který rozhodně nezachrání třistašedesátistupňové úhly kamery nebo drobné animované předěly jednotlivých kapitol upomínající na komiksovou předlohu – občasné drobné nápady naopak zdůrazňují zoufalou nudu filmu jako celku.

Red

Zábavný je Red nakonec tam, kde podobné filmy poskytují spíše oddechový čas – při uvádění jednotlivých postav na scénu nebo při sbližování ústředního páru, kdy on je agent na útěku a ona má přes obličej lepicí pásku. Kromě toho si může divák užívat už jen maličkosti – krásné tmavé oči Mary-Louise Parkerové nebo typově přesného Karla Urbana. A to je hodně málo i na televizní zábavu v sobotu večer, natož na velkorozpočtový spektákl s hvězdami v hlavních rolích.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD, Hollywood Classic Entertainment

Red (Red) akční / komedie, USA / Kanada, 2010, 111 min

Režie: Robert Schwentke, scénář: Warren Ellis, Cully Hamner, kamera: Florian Ballhaus, střih: Thom Noble, hudba: Christophe Beck, David Holmes

Hrají: Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich, Mary-Louise Parkerová, Karl Urban, Helen Mirrenová, Brian Cox

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio