Zvýšené mýto kamióny ze silnic neodvede

8. listopad 2010

Ministerstvo dopravy chce v následujících dvou letech zvýšit mýto až o polovinu. Jak oznámil šéf resortu Vít Bárta, zvýšení by mělo být postupné a cílem je snížit počet nákladních aut na našich silnicích. Dopravci by navíc měli dostat určité kompenzace. Jenže bude to stačit? Nepřinese zvýšení mýta také zdražení zboží? Jak to vidí sami dopravci?

Pesimisticky. Je celkem jedno, jestli jde o větší či menší firmu. I když ty větší jsou trochu smířlivější. „Pro nás jako pro jakoukoliv další dopravní firmu to znamená další náklady, které jen stěží budeme převádět na naše zákazníky. Na druhou stranu se mluví o tom, že výběr mýtného v České republice je nižší v Rakousku nebo v Německu, ale otázka je, kam peníze půjdou. Pokud půjdou do infrastruktury a do zkvalitnění silnic, aby dopravci mohli jezdit po lepších cestách, nemohu říct, že bych s tím souhlasil, ale do jisté míry to chápat mohu,“ říká Jiří Dvořák z trutnovské firmy Inex spedition.

Luděk Olšový, majitel malé dopravní firmy z Jablunkova, to vidí jednoznačně. Až padesátiprocentní zvýšení mýta podle něj zdraží převážené zboží. „Dopravci nejsou schopni náklady krýt ze svých rezerv nebo zisků, protože v současné době po ekonomické krizi devadesát procent firem bojuje o přežití.“

Podle obou šéfů dopravních firem však bude velmi těžké přenést zvýšené náklady na mýto na zákazníky. Luděk Olšový věří, že díky tomu, že do začátku zdražování jsou ještě skoro dva měsíce, je určitý prostor pro vyjednávání, Jiří Dvořák je v tomto směru skeptičtější.

„Společnosti nerady slyší na jakékoliv navyšování, ale stále je to otázka dialogu se zákazníkem. Pokud nebude vyrovnaná kapacita nabídky a poptávky vozového parku, velice špatně se zvýšení nákladů přenáší na zákazníky. Pokud kamiónů je stále víc, než je zajímavé práce, je to ještě složitější. Opět tak budeme muset najít způsob, kde jinde peníze ušetřit.“

Ministerstvo dopravy nabízí dopravcům za zvýšené mýto určité kompenzace. V příštím roce je na ně vyčleněno tři sta miliónů korun, ovšem na co přesně půjdou, se ještě neví. Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia by je do 15. prosince mělo konkretizovat. Hovoří se například o příspěvku na školení řidičů.

„Školení jednoho řidiče jsem schopen pořídit do jednoho tisíce korun. Jistě uznáte, že kompenzace ve výši tisíce korun je v tomto měřítku směšná. Určitě by měla smysl kompenzace, když by stát přispíval na obměnu vozového parku,“ uvažuje Luděk Olšový. Protože například pro auta nejlepší emisní třídy, tedy Euro 5, se mýto nezvyšuje. Na druhou stranu jsou to auta tak drahá, že malí dopravci na ně ani přes dotaci nedosáhnou. A ani pomyšlení na dotace je nenaplňuje optimismem.

„Veškerá státní pomoc ve velké většině sklouzne k tomu, že administrativní procedury spolknou větší část peněz určených k dotaci a počáteční vklad je v takové výši, kterou si malé firmy prostě nemohou dovolit.“

Oba oslovení dopravci se zároveň shodují na tom, že plánované zvýšení mýtného rozhodně nesníží počet nákladních aut na našich silnicích. Zboží se jen těžko bude přesouvat na železnici. „Dneska jde stále o rychlost zásobování podniků a v tomto směru je mezinárodní přeprava po silnici rychlejší, “ uzavírá Dvořák.

autor: evk
Spustit audio