Zkonvertované buňky

26. březen 2014

Vytvořit krev z kůže. Něco takového by mohlo připomínat biblické zázraky či úsilí alchymistů, ale ve skutečnosti je to průlom, kterého dosáhli kanadští vědci. Kožní buňky se jim podařilo „přeprogramovat“ na několik typů buněk, které tvoří lidskou krev.

Embryonální kmenové buňky (ES) mohou být teoreticky přetvořeny do jakéhokoli typu buněk. Tento na první pohled úžasný nástroj má však etické nevýhody a vědci se také obávají nádorových změn. Alternativou jsou indukované pluripotentní kmenové buňky (iPS), které vznikají z dospělých buněk. Vědci do nich vnesou takové geny či sekvence RNA, po kterých buňky zapomenou na svou specializaci a tkáňový typ. Stanou se z nich „všehoschopné“ pluripotentní buňky, které se stejně jako kmenové buňky dají proměnit v různé typy buněk. I zde však hrozí potenciální nádorové bujení.

V případě krevních buněk se přidružuje ještě další problém. Červené krvinky vytvořené z embryonálních kmenových buněk nevytvářejí „dospělou“ formu krevního barviva hemoglobinu, ale jeho embryonální a fetální verze. Naštěstí se zdá, že vedle embryonálních kmenových a indukovaných pluripotentních buněk existuje ještě třetí možnost – přímé přeprogramování dospělých buněk. Potenciálně nebezpečné stádium pluripotentních buněk zde zcela vypadává a podle vědců tak přímá konverze jednotlivých buněčných typů nabízí jednodušší a bezpečnější alternativu. První úspěch přišel dříve v letošním roce, když se skupině vědců podařilo buňky fibroblasty z myší pokožky přetvořit na neurony a buňky srdeční svaloviny. Nyní se něco podobného poprvé podařilo i s lidskými buňkami.

Tým vědců z kanadské McMaster University, který vede Mick Bhatia, získal od několika dobrovolníků lidské kožní buňky fibroblasty. Pomocí virového vektoru do nich vědci vnesli gen OCT4 a buňky pěstovali v „koktejlu“ látek cytokinů, které ovlivňovaly jejich růst. Gen OCT4 je jedním ze čtyř genů, které se používají k „vracení času“ při tvorbě indukovaných pluripotentních buněk. V tomto případě se však ošetřené buňky změnily na progenitorové krevní buňky podobné těm, jaké sídlí v naší kostní dřeni a dávají vzniknout různým typům krvinek. Z těchto progenitorů se vědcům podařilo „vychovat“ tři typy krevních buněk – bílé krvinky, červené krvinky a krevní destičky. Všechny se zdají být funkční a červené krvinky vyrábějí dospělou formu hemoglobinu.

Jestli by mohly být překonvertované krevní buňky transfúzí podány pacientům nebo jejich progenitory implantovány do kostní dřeně, ukážou až další testy. V tuto chvíli je podstatné, že injekce těchto buněk u oslabených myší neměla za následek rozvoj teratomů – tedy nádorů, které jsou pro pluripotentní buňky typické.

Zdroj: Nature, Nature News, ScienceNow, McMaster University

autor: redakce ČRo Leonardo

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.