Vánoce 2010 podle Deloitte: Hodně jídla a dárky z akčních nabídek

České Vánoce letos zřejmě budou o něco chudší, alespoň z ekonomické stránky. Češi totiž plánují za vánoční svátky utratit o něco méně peněz než loni. Přitom už v loňském roce vánoční nákupy poznamenala hospodářská krize.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vánoce - ilustrační foto

Vánoce - ilustrační foto | Foto: Comstock Images

Zatímco minulý rok za ně české rodiny byly ochotny utratit dohromady 525 eur, letos se tato částka snížila na 495 eur (asi 12,5 tisíce korun). Tato suma zahrnuje dárky, vánoční výzdobu, ale také nákupy svátečního jídla a pití pro celou rodinu. Vyplývá to z celoevropského průzkumu společnosti Deloitte.

Češi se letos chtějí uskromnit především při nákupu dárků. 61 % lidí je rozhodnuto, že omezí okruh obdarovávaných pouze na nejbližší rodinu a 66 % lidí se hodlá zaměřit především na zboží, které je aktuálně v různých speciálních cenových nabídkách.

Zlaté prasátko v ohrožení: Na jídle se šetřit nebude

Více než třetina Čechů by pak ráda ušetřila díky tomu, že nakoupí skupinové dárky, tedy že se složí na nějaký větší dárek s ostatními členy rodiny. 14 % dotázaných dokonce uvedlo, že bude kupovat i zboží z druhé ruky a poměrně dost lidí je ochotno snížit také výdaje na zábavu a volný čas.

Přehrát

00:00 / 00:00

České Vánoce letos zřejmě budou o něco chudší, alespoň z ekonomické stránky. Podrobnosti od Nadi Bělovské.

Naopak na potravinách ale Češi moc šetřit nechtějí: Vánoční stůl by proto chudší být neměl, řekl Rádiu Česko Martin Tesař ze společnosti Deloitte:

„V České republice zhruba 56 % respondentů očekává, že útrata za vánoční potraviny bude stejná jako v loňském roce. Z pohledu štědrovečerní večeře můžeme očekávat, že bude štědrá, pouhých 19 % respondentů uvádí, že utratí méně v porovnání s loňským rokem. To znamená více než 80 % z nás očekává, že bude slavit Vánoc ve sejném duchu jako v loňském roce nebo ztratí za potraviny ještě více v porovnání s loňským rokem. „

Irové nebo Řekové hodlají šetřit

Mnohem výraznější propady v celkových útratách za vánoční dárky zaznamenají země, které výrazně postihla ekonomická krize, například Irsko nebo Řecko. Tam budou vánoční útraty podle průzkumu klesat výrazně, v případě Irska to ale například neznamená, že by byly tamní Vánoce extrémně chudé, dodává Bronislav Pánek ze společnosti Deloitte:

„Největšími utráceči za vánoční svátky a za vánoční dárky jsou Lucemburčané, kteří v průměru utratí 1200 eur, takže to bude opravdu honosný svátek a tradičním dalším byli Irové, kteří také v minulosti utráceli přes 1000 eur, ale u nich dochází zhruba o 10% snížení výdajů. Řecko zaznamenává dramatický propad, tam se propadají zhruba o 21 % a budou se pohybovat někde na 410 eurech v průměru.“

Češi letos za celé Vánoce utratí v průměru o 2,5 % méně než loni, stále ale budou velkorysejší než naši němečtí sousedé. Ty chtějí na vánoce vydat v průměru 470 eur, tedy o 25 eur méně než my.

Nákupy na internetu vedou

Stejně jako jiné národy budou i Češi letos dárky víc nakupovat na internetu. Narozdíl od západních Evropanů ale budou stále častěji dávat přednost kamenným obchodům, říká Pánek.

„Stále vidíme ještě ten fakt, že zhruba 40 % Čechů dokončí obchod na internetu a zhruba 60 % se přesune dále do kamenných prodejen. To znamená: na internetu si najdou informace o cenách, o dostupnosti, provedou si srovnání, provedou si svoji analýzu toho, jestli daný výrobek nebo služba má pro ně přidanou hodnotu a kde jsou nákupní podmínky nejlepší.“

Sociální sítě jako zdroj informací

Stejně jako v Evropě se pak letos v Česku objeví nový předvánoční trend, kterým je vyhledávání informací a tipů na různé vánoční nákupy přes sociální síť Facebook.

„Facebook.začíná hrát velmi významnou roli. My jsme si všimli, že na internetu s objevují u obchodníků, a u značek, u výrobců nové fancluby, kde právě naši respondenti hledají informace a v Evropě asi 36 % respondentů využívá informace z Facebooku. V České republice je to 29 %. Toto v minulosti nebylo a momentálně se nám dostávají sociální sítě a zejména Facebook a jeho informace do popředí,“ uvedl Pánek.

Peníze si přeje 41 % lidí, dát je chce 16 %

Češi se obecně chystají kupovat levnější a především praktické dárky, ukázal průzkum. Lidé podle něj letos u stromečku nejčastěji vybalí kosmetiku, kterou se chystá nakoupit 59 % lidí, pak oblečení a obuv a také knihy, potraviny, sportovní vybavení a šperky.

To, co lidé chtějí darovat druhým, se ale poněkud liší od toho, co by sami dostat chtěli. Kromě oblečení patří mezi sedm nežádanějších dárku například počítač, dárky spojené s cestováním a především peníze. Ty se za oblečením a knihami umístili na třetím nejžádanějším místě, což je oproti loňskému roku velká změna, říká Pánek:

„Peníze si přeje 41 % našich respondentů jako dárek, na druhou stranu ochotno je dát peníze pouze 16 % respondentů.“

Zájem o dárkové poukázky roste

Peníze někdy lidé pod vánočním stromkem nahrazují různými dárkovými poukazy. Ty jsou populární především v západní Evropě, kde letos patří dokonce mezi nejžádanější vánoční dárky. I Češi ale začínají k Vánocům poukazy dávat čím dál víc, a pro tuzemské obchodníky to může být velmi výhodný trend, dodává Tesař.

„Zhruba 7 % respondentů uvádí, že dostali dárkové poukazy, ale neutratili je nebo nevyužili je a zhruba 10 % respondentů uvádí, že dárkové poukazy dostali, ale použili některé z nich. 22 % respondentů uvádí, že dostali poukazy a všechny je utratili. Když bychom se podívali na tu první kategorii, tak máme zhruba 17 % respondentů, kteří říkají: Ano, dostal jsem dárek, obchodník za něj dostal finanční prostředky, ale já jsem ten dárek nevyužil.“

Je proto pochopitelné, že ochota obchodníků nabízet kromě klasického zboží i dárkové poukazy pravděpodobně dál poroste.

Marián Vojtek, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme