San Francisco zakáže přidávání hraček k nezdravým jídlům
Kalifornské San Francisco jako první velké město ve Spojených státech omezilo rozdávání bonusových dárků k dětským jídlům v restauracích. Hlavně fastfoodové řetězce totiž na takové bonusy v podobě hraček nebo omalovánek vábí malé zákazníky a zvyšují tím oblibu nabízených dětských menu.
Mezi americkými dětmi dosahuje tento problém rozměrů epidemie. S obezitou nebo nadváhou se potýká pětina až třetina mladých Američanů. Experti upozorňují na vážné důsledky, které to přináší – četné případy cukrovky už v dětském věku, zvýšené riziko srdečních a cévních chorob i rakoviny v mládí.
V San Franciscu se proto rozhodli od konce příštího roku podmiňovat takový druh marketingu kvalitou jídla. Opatření má cíl zlepšit zdraví mladých lidí.
Američtí lékaři a experti na výživu se shodnou, že hlavní příčinou problému je nedostatek pohybu a špatné stravovací návyky americké mládeže.
„Počet tlustých mezi našimi dětmi je opravdu vysoký, zvlášť mezi černochy a Hispánii,“ argumentoval představitel sanfranciské radnice Eric Mar, proč podpořil v kalifornském městě regulaci přidávání reklamních dárků v podobě hraček k sendvičům, hranolkům a limonádám pro děti.
Méně kalorií, více ovoce a zeleniny
Aby mohly fastfoodové řetězce v zavedené praxi pokračovat, bude muset jejich menu ověnčené dárečkem nově obsahovat méně než šest set kalorií, omezené množství cukrů, tuků a soli a povinně taky zeleninu nebo ovoce.
Podobné opatření už před půl rokem přijali v kalifornském okrese Santa Clara. Cílem těchto snah je podle jejich zastánců dotlačit restaurace ke zdravější nabídce jídel.
Pionýrem v přibalování hraček do dětských menu je fastfoodový gigant McDonald´s se svým Happy Meal. Zvukově i obrazově agresivní reklama na tuto šťastnou stravu úplně nekoresponduje s prohlášením firmy, že bonusová hračka je pouhou součástí rodinné pohody u McDonald´s.
Podle šéfredaktora měsíčníku Trend marketing Bohuslava Bohuňka jsou fastfoodové dárečky nespornou reklamou. Marketingový expert si ale myslí, že namísto regulace má být zodpovědnost v takových záležitostech ponechána rodičům.
Společnost McDonald´s tažení San Francisca proti happy mealu sice kritizuje, zároveň ale tvrdí, že její strava splňuje požadované nutriční standardy.