Robotický kluzák pro Mars
Průzkum marsovské atmosféry bude probíhat i díky bezpilotnímu motorovému kluzáku.
Lidé se na Mars ještě dlouho nevydají, ale spektrum automatických průzkumníků této planety bude stále pestřejší. V agentuře NASA připravují letadlo, které bude schopné automaticky létat v řídkém ovzduší Marsu a bude provádět detailní průzkum jeho povrchu a složení atmosféry.
Některá důležitá data o Marsu nelze získat na povrchu pomocí automatických vozítek nebo naopak z velké dálky pomocí umělých družic. Proto bude jednou třeba nasadit malé bezpilotní motorové kluzáky, jako je např. ARES – kluzák, který je vyvíjen agenturou NASA (Aerial Regional-Scale Environment Surveyor). Jejich výhodou bude rychlost pohybu, velký akční rádius a zároveň detailní pohled na povrch a okolí. Nevýhodou těchto strojů bude krátká životnost v letové fázi, zejména kvůli omezené zásobě energie.
Hlavním cílem motorového kluzáku ARES (letové testy) je chemický průzkum případných stop života na Marsu. V minulých letech americké sondy nad povrchem Marsu zjistily stopy metanu. O tomto plynu vědci předpokládají, že by mohl být produktem metabolismu mikrobů. Není ale vyloučeno ani to, že tento metan má anorganický původ. Proto je důležité přesně a na velkých územích mapovat výskyty nejen metanu, ale i čpavku, vody, oxidu dusného a dalších látek. Z oběžné dráhy však většina z těchto látek nemusí být patrná, v atmosféře Marsu mají totiž krátkou životnost. Letoun naopak může operativně prolétávat dokonce přímo oblastmi s vyšší koncentrací těchto látek a dostane se i do oblastí velmi drsného a nepřístupného terénu, kde by se rovery nemohly vůbec pohybovat. I kdyby životnost letadla ARES byla jen deset hodin, může za tuto dobu urazit několik tisíc kilometrů, a to by se nepovedlo ani stovce roverů.
Průběh mise
Podle posledních zpráv by se ARES mohl k Marsu vydat kolem roku 2016. Jeho trup se rozvine už během přistávací fáze zhruba 30 km nad povrchem – ARES tedy ke své misi odstartuje přímo z atmosféry, pak bude létat zhruba ve výšce jednoho až dvou kilometrů nad povrchem. Po vyčerpání zdrojů energie kluzák přistane na povrchu a dále bude sloužit jako nehybná povrchová sonda. Zatím ještě není upřesněno, zda kluzák bude pohánět elektromotor, spalovací motor s vrtulí, nebo raketový motor.
Dr. Joel Levine, iniciátor projektu ARES, hovoří o výzkumu marsovské i pozemské atmosféry.
Technicky je ARES součástí rozsáhlejšího projektu malých a relativně levných sond, který se jmenuje Scout. První sondou této série byl úspěšný přistávací modul Phoenix, který v oblasti severní marsovské polární čepičky objevil stopy vody. Součástí dalších misí projektu Scout mohou být např. sady menších roverů, ale také balóny, zmíněný motorový kluzák ARES, a dokonce i pružný míč, který bude po marťanských pláních doslova honit silný vítr.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.