Robotický kluzák pro Mars

24. listopad 2010

Průzkum marsovské atmosféry bude probíhat i díky bezpilotnímu motorovému kluzáku.

Lidé se na Mars ještě dlouho nevydají, ale spektrum automatických průzkumníků této planety bude stále pestřejší. V agentuře NASA připravují letadlo, které bude schopné automaticky létat v řídkém ovzduší Marsu a bude provádět detailní průzkum jeho povrchu a složení atmosféry.

Některá důležitá data o Marsu nelze získat na povrchu pomocí automatických vozítek nebo naopak z velké dálky pomocí umělých družic. Proto bude jednou třeba nasadit malé bezpilotní motorové kluzáky, jako je např. ARES – kluzák, který je vyvíjen agenturou NASA (Aerial Regional-Scale Environment Surveyor). Jejich výhodou bude rychlost pohybu, velký akční rádius a zároveň detailní pohled na povrch a okolí. Nevýhodou těchto strojů bude krátká životnost v letové fázi, zejména kvůli omezené zásobě energie.

Kluzák ARES během sestupu do marsovské atmosféry rozvíjí svou ocasní část, představa výtvarníka.

Hlavním cílem motorového kluzáku ARES (letové testy) je chemický průzkum případných stop života na Marsu. V minulých letech americké sondy nad povrchem Marsu zjistily stopy metanu. O tomto plynu vědci předpokládají, že by mohl být produktem metabolismu mikrobů. Není ale vyloučeno ani to, že tento metan má anorganický původ. Proto je důležité přesně a na velkých územích mapovat výskyty nejen metanu, ale i čpavku, vody, oxidu dusného a dalších látek. Z oběžné dráhy však většina z těchto látek nemusí být patrná, v atmosféře Marsu mají totiž krátkou životnost. Letoun naopak může operativně prolétávat dokonce přímo oblastmi s vyšší koncentrací těchto látek a dostane se i do oblastí velmi drsného a nepřístupného terénu, kde by se rovery nemohly vůbec pohybovat. I kdyby životnost letadla ARES byla jen deset hodin, může za tuto dobu urazit několik tisíc kilometrů, a to by se nepovedlo ani stovce roverů.

Průběh mise



Podle posledních zpráv by se ARES mohl k Marsu vydat kolem roku 2016. Jeho trup se rozvine už během přistávací fáze zhruba 30 km nad povrchem – ARES tedy ke své misi odstartuje přímo z atmosféry, pak bude létat zhruba ve výšce jednoho až dvou kilometrů nad povrchem. Po vyčerpání zdrojů energie kluzák přistane na povrchu a dále bude sloužit jako nehybná povrchová sonda. Zatím ještě není upřesněno, zda kluzák bude pohánět elektromotor, spalovací motor s vrtulí, nebo raketový motor.

Dr. Joel Levine, iniciátor projektu ARES, hovoří o výzkumu marsovské i pozemské atmosféry.



Technicky je ARES součástí rozsáhlejšího projektu malých a relativně levných sond, který se jmenuje Scout. První sondou této série byl úspěšný přistávací modul Phoenix, který v oblasti severní marsovské polární čepičky objevil stopy vody. Součástí dalších misí projektu Scout mohou být např. sady menších roverů, ale také balóny, zmíněný motorový kluzák ARES, a dokonce i pružný míč, který bude po marťanských pláních doslova honit silný vítr.

Členové týmu projektu ARES s testovacím modelem
autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.