Znalosti českých dětí se zhoršily nejvíc ze 65 zkoumaných zemí
Podprůměrné jsou čtenářské dovednosti českých dětí, průměrní jsou pak školáci v matematice a přírodních vědách. Z mezinárodního srovnání znalostí žáků PISA vyplývá, že patnáctileté české děti se z 65 zkoumaných zemí zhoršily v posledních letech úplně nejvíc.
Podle průzkumu PISA, který provádí každé tři roky Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, při němž srovnává 65 vyspělých zemí světa, prokázali nejlepší znalosti a dovednosti Finové a Jižní Korejci. České děti se podle nejnovějších výsledků hodně zhoršily prakticky ve všech předmětech.
V matematice se od roku 2004 zhoršily nejvíce ze všech zemí. „Čeští žáci jsou mistři světa v tom, jak nemají rádi matematiku. Když ji nemají rádi, tak ji nemohou umět. Je to odrazem pojetí výuky matematiky v Česku. Naše výuka je od dob hluboké totality akademicky zaměřená. Má-li dětem dávat smysl, musí být praktičtější, více musí rozvíjet logické myšlení,“ myslí si ředitel vzdělávací společnosti Scio Ondřej Štefl.
V přírodních vědách byl propad českých žáků od roku 2007 druhý největší. Nelichotivá je i čtenářská gramotnost mladých Čechů.
Při předchozím srovnání vycházely znalosti českých dětí jako nadprůměrné. Propad znalostí je podle ministra školství Josefa Dobeše způsoben především koncepcí školství, vzkaz studie je prý pro české školství hořkou pilulkou.
Do budoucna hodlá ministr změnit systém některých zkoušek, především pak u žáků pátých tříd a také chce pracovat na hodnocení škol, což by ve finále mělo českému školství pomoci a jednotlivé školy na výsledcích více motivovat.
Testy projektu Kalibro
Za velmi zajímavé označil výsledky testů PISA doktor Oldřich Botlík, šéf projektu Kalibro, který se zabývá testováním školství. Jak řekl v pořadu Stalo se dnes, u českých dětí z jimi testovaných škol podobné zhoršení nezaznamenali.
„Řada škol v Česku dobrovolně používá naše testy už více než 15 let. A my jsme se na čtenářskou dovednost zaměřovali daleko dříve než vůbec PISA vznikla. Učitelům jsme také cíleně doporučovali, jak mají s žáky na rozvíjení těchto dovedností pracovat. A učitelé si sami začali hledat, kde si mohou svůj repertoár didaktických metod rozšířit. Dnes umějí vyučovat lépe a domnívám se, že jejich žáci by se světem obstáli,“ řekl.
Výsledky průzkumu PISA jsme e Stalo se dnes rozebrali s Oldřichem Botlíkem, šéfem projektu Kalibro, který se zabývá testováním školství.
Průzkum OECD také naznačil, že existují rozdíly v kvalitě mezi jednotlivými českými školami. „To je velký průšvih a mě zarazila poměrně zmatená reakce ministra Dobeše na naše výsledky v PISE. Že se mi zdá, že pan ministr vůbec nechápe, kudy má vést cesta k nápravě. Přece nemá smysl plošně testovat žáky, my potřebujeme plošně dovzdělat učitele,“ řekl k tomu Oldřich Botlík.