Jiří Homola: Optické biosenzory

14. prosinec 2010
Vstupte!

Reprízu dnešního Vstupte! věnujeme dalšímu tématu oceněnému v soutěži Česká hlava - a tím je funkce moderních optických biosenzorů...

Doc. Jiří Homola se narodil 4. ledna 1965 v Novém Městě na Moravě. Vystudoval fyzikální inženýrství na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze. Po absolvování studia začal pracovat v Ústavu fotoniky a elektroniky(ÚFE) Akademie věd České republiky jako vědecký aspirant. V roce 1993 obdržel vědeckou hodnost kandidát věd a jako vědecký pracovník se začal věnovat výzkumu optických biosenzorů.

doc. Jiří Homola

V letech 1997-2002 působil na Washingtonské univerzitě. V roce 2009 získal vědecký titul doktor technických věd a byl jmenován docentem na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V současnosti J. Homola vede sekci fotoniky a oddělení optických senzorů v ÚFE. Věnuje se výzkumu v oblasti fotoniky a biofotoniky, především výzkumu optických biosenzorů.

Doc. Jiří Homola vyvinul řadu originálních biosenzorů s povrchovými plasmony pro studium molekulárních interakcí a pro detekci látek s významem pro lékařskou diagnostiku (biomarkery onemocnění, protilátky, hormony), ochranu životního prostředí (pesticidy, polycyklické aromatické uhlovodíky) a kontrolu kvality a bezpečnosti potravin (bakteriální patogeny a toxiny). Ústav fotoniky a elektroniky AV ČR vyrobil a dodal řadu senzorických systémů vyvinutých týmem Jiřího Homoly do výzkumných a průmyslových organizací po celém světě.

Laboratoř v ústavu fotoniky a elektroniky


Zítra ve Vstupte!

Tématem zítřejšího Vstupte! bude teoretická fotochemie v rozhovoru Ivana Boháčka s Doc. Petrem Slavíčkem z Ústavu fyzikální chemie AV ČR.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.