Radim Vašinka: Jinošství, mužství, kreténství

12. prosinec 2010

Radim Vašinka (narozen 26. května 1935) je herec, divadelní režisér a principál Krytového divadla Orfeus.

Vystudoval geologii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V roce 1958 tamtéž spoluzaložil Divadlo poezie X. V letech 1962–1963 byl v angažmá v Divadle Na zábradlí. V roce 1967 založil v Praze na Malé Straně Divadlo Orfeus, kde v československé premiéře uvedl například Pierra Henriho Camiho a Rolanda Topora. Nastudoval Gilbertovy Piráty z Penzance, práce Egona Bondyho a Jaroslava Seiferta a pro veřejnost objevil dílo Oldřicha Wenzla. Orfeus byl administrativně zrušen v roce 1971. Vašinka pak působil na volné noze a jeho soubor měnil různé štace (agitační středisko Praha 5, Solidarita, Dobeška) a víceméně fungoval jako amatérský spolek. Od roku 1985 hrál na Divadelních poutích na Střeleckém ostrově, v létě též kočoval, nyní jezdí už jen na Krakovec a Veselý kopec u Hlinska. Po roce 1989 hrál divadlo ve svém pražském bytě ve Zborovské a nyní v krytu na Plzeňské.

V Krytovém divadle Orfeus uvádí Radim Vašinka také sumu své celoživotní poezie pod názvem Jinošství, mužství, kreténství jako bilanční inscenaci všeho, co od mládí napsal a v roce 2009 vydal v jediném „sebraném spisu“.

Radim Vašinka je posluchačům rozhlasu známý jako interpret a herec, několik let uváděl na ČRo 6 svůj autorský pořad Nežádoucí texty a na Vltavě propůjčil svůj hlas mimo jiné knihám Ivana Landsmana a Pamětem Egona Bondyho. Toho ostatně dobře znal a uváděl nepřetržitě od 60. let 20. století.

Radim Vašinka je vynikající přednašeč poezie, k níž má objevitelský vztah. V jedné ze svých úvah o interpretaci poezie píše: „Převážná část poezie vyžaduje hlasitou poučenou interpretaci. Která má ovšem smysl jedině tehdy, dostane-li se posluchači hlubšího zážitku, než jakých se mu dostává jako čtenáři. Verš je i nositelem určité zvukové kvality, které si je vědom jeho autor. [...] Chceme-li, aby poezie zaujala v lidském životě místo, které jí náleží, tj. aby se octla ‚v první bojové linii za polidštění člověka‘, je třeba skoncovat s akademickým přednesem dobře rezonujících hlavových dutin… a očistit přednes od tohoto nánosu šmíry, který se na něj lepí.“

Rozhlasové Schůzky s literaturou z poezie Radima Vašinky jsou pokusem zachytit způsob a styl „Krytového divadla Orfeus“ v inscenaci jeho vlastních textů.

Spustit audio