Při smogu bude v Ostravě městská doprava zdarma
Při smogu budou obyvatelé Ostravě cestovat městskou hromadnou dopravou zdarma. Rozhodli o tom městští zastupitelé s tím, že systém začne platit od dnešní půlnoci. Lidé přestanou za cestování tramvajemi, trolejbusy a autobusy platit v okamžiku, kdy meteorologové vydají takzvaný signál regulace.
Adrianě Sedloňové je 24 let. Od třinácti bojuje s astmatem. Teď přes zimu jsou její obtíže větší a na bezplatnou dopravu má jasný názor.
Při smogu bude městská doprava v Ostravě zdarma. Podrobnosti zjišťovala reportérka Silvie Mikulcová
„To je mi úplně jedno. Hlavně, ať něco dělají s těmi podmínkami. Mně jako astmatikovi to celkem vadí. Stejně tak nemá smysl, když zaplatí ozdravné pobyty dětem s dýchacími problémy. Ať řeší raději příčinu, než důsledek,“ říká mladá žena.
S kritikou přišel i opoziční zastupitel za Hnutí Ostravak Petr Jančík. Bezplatná doprava přijde městskou pokladnu na miliony korun. Podle něj by města mohla peníze využít s ohledem na ovzduší efektivněji. Například zaplatit provoz speciálních aut, která vysávají prach z ulic.
„Vyčistilo by se více komunikací a bylo by méně polétavého prachu ve vzduchu. Když se to srovná s tím, co přinese to, že se může jezdit zadarmo v době smogové situace, tak je to neporovnatelně větší efekt na kvalitu ovzduší,“ oponuje Petr Jančík.
Den bezplatné dopravy stojí radnici 1,2 milionu
Ostravský primátor Petr Kajnar s kritikou nesouhlasí. Lidé by se podle něj mohli naučit využívat hromadnou dopravu stejně, jako se naučili třídit odpad. Primátor Kajnar navíc doufá, že se ke krajské metropoli přidají i další města či kraj.
„Ostrava je v tomhle první. Samozřejmě ten region je znečištění celý. V širším okolí je dohromady i s Ostravou nějakých 600 až 700 tisíc lidí. Bezesporu ten příspěvek automobilové dopravy je tam stejně vážný. My budeme jednat s krajem, aby to opatření pokud možno také zavedl směrem k dopravcům v okolí Ostravy,“ vysvětluje Kajnar.
Jeden den bezplatné dopravy přijde ostravskou radnici na milion a dvě stě tisíc korun. Peníze bude posílat čtyřem dopravcům, nejvíce pak vlastnímu dopravnímu podniku. Vedení města zvažuje, že bude chtít po vládě, aby mu s náklady pomohla.