Zájem o kurzy na odpočet bodů stoupá

19. leden 2011

Kdo jezdí často autem, ví, že stačí jen hodně málo, aby člověk dostal body za porušení pravidel. Oni i drobnější přestupky mohou vést v konečném součtu až k odebrání řidičského průkazu – lehké překročení rychlosti je za dva body, nerozsvícená světla a nerespektování přikázaného směru za bod, zatímco telefonování bez hands free je ohodnoceno třemi body. Za jeden rok bez spáchání přestupku se nám automaticky umažou čtyři body, ovšem další tři je možné smazat návštěvou kurzu bezpečné jízdy.

Právě tři body je možné jednou za kalendářní rok umazat po absolvování kurzu bezpečné jízdy. Zájem o tento způsob návratu k čistému kontu stále roste, oproti předchozímu roku dokonce dvojnásobně. Svopji roli v tom částečně hraje i skutečnost, že se rozšířil počet míst, kde je možné kurzy na odpočet bodů absolvovat. Od září 2008, kdy začala tato možnost platit, má licenci mostecký Polygon, v listopadu 2009 ji dostal Autodrom Sosnová a loni na podzim se přidalo ostravské Centrum Libros.

Zatímco do konce roku 2009 absolvovalo tento specální kurz zhruba 1800 lidí, loni už to bylo dvakrát tolik, přes 3,5 tisíce. „O tyto kurzy je velký zájem, protože je stále spousta řidičů, kteří se potřebují bodů zbavit. Řidič si může odmazat tři body v období jednoho roku, takže může přijít v prosinci a znovu v lednu.“ Slova hlavního instruktora v Sosnové Mirka Kláska potvrzují statistická čísla. Zatímco v ostatních měsících roku absolvuje kurzy na odpočet bodů zhruba dvě stě řidičů, pak v prosinci jich bývá až pět set.

Kvůli kterým přestupkům řidiči na tyto kurzy zamířili? „Paradoxně jsou to přetupky, kterých se dá snadno vyvarovat. Byli tu například i řidiči, kteří nasbírali deset bodů pouze za nepoužití bezpečnostních pásů. Rychlost vede u řidičů nákladních vozidel k nedodržování bezpečnostních přestávek,“ přibližuje Jiří Parma z Polygonu Most.

Mnozí lidé přicházejí na kurzy, protože auto potřebují k výkonu své profese. Přestože všichni nejsou profesionálové, bojí se, aby se těmito drobnějšími přestupky nedostali k hranici dvanácti bodů, která by znamenala odebrání řidičského průkazu. Právě to je hlavní účel této legislativní možnosti. Zákon totiž podle Karla Hanzelky z ministerstva dopravy přesně vymezuje podmínky, za kterých může řidič body pomocí kurzu odepsat. „Týká se to těch, kdo na svém kontě mají méně než deset bodů. V kurzu si nemohou odepsat body ti řidiči, kteří spáchali nejtěžší šesti- a sedmibodové přestupky – například alkohol za volantem.“

Kurz bezpečné jízdy na odpočet bodů se od standartních kurzů liší především délkou. Teoretická část je tříhodinová, praktická ještě o půl hodiny delší.

„Protože je to pro neukázněné řidič, snažíme se je v kurzu trochu umravnit. Často připomínáme silniční zákon a říkáme bodové hodnocení jednotlivých přestupků, které po nasčítání mohou vést až k odebrání řidičského průkazu. Řidiče učíme přejíždění z pruhu do pruhu, předjíždění a další nebezpečné situace při řízení. Nejdřív se teoreticky probírá způsob řízení a jízdy a potom následuje praktická část, kde si to mohou řidiči vyzkoušet i na dráze,“ popisuje Mirek Klásek.

A i když řidiči do těchto kurzů přicházejí vlastně za trest, většinou – alespoň podle anonymních dotazníků – připouštějí, že se leccos zajímavého dozvěděli a naučili. „Lidé si po absolvování kurzu například uvědomí, jak náročné je zastavit auto v relativně nízké rychlosti, například 50 km/h, nebo jak dlouhá je vlastně brzdná dráha. Lidé odtud odcházejí jako rozhodně klidnější řidiči, ovšem otázkou je, jak dlouho jim toto rozpoložení vydrží,“ uzavírá Jan Parma.

Skoro by se chtělo říct, že v tomto případě jde o spojení příjemného s užitečným. Kurzby bezpečné jízdy na odpočet bodů se v Čechách dají pořídit za zhruba čtyři tisíce korun, na Moravě je cena o téměř dva tisíce vyšší.

autor: evk
Spustit audio