Autoškola národa lepší než školení řidičů

25. únor 2011

Jak je to dlouho, co jste si dělali řidičských průkaz? Deset, dvacet nebo, snad třicet let? Tušíte, jak se za tu dobu změnila pravidla silničního provozu? Řidiče amatéry vlastně vůbec nic nenutí, aby se dál vzdělávali a seznamovali se s novými zákony a pravidly. Ministerstvo dopravy i police by to chtěly změnit, ovšem zatím ještě nenašly způsob, jak by takové vzdělávání všech, tedy nejen profesionálních řidičů mělo vypadat.

Všichni zainteresovaní jsou však rádi, že existuje televizní pořad Autoškola národa, který vlastně zábavnou formou přibližuje pravidla silničního provozu. Ostatně už Komenský říkal: „Škola hrou“, tak proč tak nevzdělávat i řidiče? Podle šéfa naší dopravní policie Leoše Tržila je právě televizní Autoškola národa docela dobrý způsob, jak řidiče seznámit se správným řešením dopravních situací. „Řidiči se seznámí se situacemi, do kterých se nemusejí dostávat tak často, a zároveň si ověří své teoretické znalosti prostřednictvím vyhodnocení soutěžních otázek.“

Zimní kolo Autoškoly národa se podle hlavního organizátora Pavla Buršíka bude samozřejmě týkat především jízdy v zimě. „Například zvládání smyku, brzdění na sněhu nebo rozdílů při jízdě s letními a zimními pneumatikami, což diváci uvidí na hraných předtáčkách z autodromu v České Lípě. Kromě toho jsme tam nechali důležité věci jako dání přednosti v jízdě, nejvyšší povolenou rychlost a další situace, které jsou stálou příčinou dopravních nehod,“ vyjmenovává Buršík. Garanty odborné stránky tohoto testu řidičských znalostí jsou lidé známí dobře i z vysílání Radiožurnálu – dopravní právník Jan Kněžínek a instruktor bezpečné jízdy Jiří Patera.

Únorová Autoškola národa se bude od té srpnové trochu lišit. Jednak otázek bude méně, 16 namísto 20, a hlavně všechny počítačové animace budou zřetelnější, takže by nemělo docházet k situaci, že někteří lidé na svých obrazovkách neuvidí detaily důležité pro správné rozhodnutí. „Z prvního dílu jsme si vzali ponaučení a upravili jsme zobrazovací perspektivu, aby zorné pole nebylo tak široké a divák se mohl soustředit na konkrétní věc. Důležité prvky jako značky jsme přiblížili, aby byly zcela zjevné.“

Věřme, že i díky této změně dopadnou naši řidiči lépe než v srpnu, kdy by o řidičský průkaz přišly téměř tři čtvrtiny soutěžících. Teď by se mohlo zapojit ještě více lidí. Jednak se vedle SMS dá nově hlasovat také na internetu a hlavně celý večer je postaven jako souboj pohlaví, na jehož konci bychom se měli dozvědět, jestli jsou ženy skutečně lepšími řidičkami, jak se všeobecně soudí.

Jak by se na zítřejší večer měl podle Jiřího Patery připravit ten, kdo chce vyhrát? „Nepište si doma testy s možností odpovědi A, B, C, to je k ničemu. Raději si znovu a pořádně přečtěte zákon č. 361/2000, zopakujte si situace týkající se plných čar, odbočování nebo průjezdu křižovatkou a zamyslete se nad technikou jízdy, obzvlášť nad zpomalením vozu v případech, kdy je vozovka mokrá, zasněžená nebo namrzlá.“

Autoškola národa startuje zítra v osm večer na ČT1.

autor: evk
Spustit audio