Už víte, na čem za sluníčkem vyrazíte?

28. únor 2011

Ačkoliv zima ještě zdaleka nepovolila a mnozí se ještě chystají na hory, pomalu se blíží čas, kdy budeme přezouvat ze zimních pneumatik na letní. O nových letních pneumatikách by pak měli uvažovat všichni, kteří na nich při ukládání na zimu měli vzorek nižší než tři milimetry.

„Pokud máte na pneumatice vzorek, který se pohybuje kolem zákonné hranice, tedy kolem 1,6 milimetru, dochází ke vzniku akvaplaningu v rychlosti o 40 procent nižší než u zánovní pneumatiky,“ upozorňuje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.

Jak vybírat nové pneu? Prvořadý je samozřejmě rozměr, který nám výrobce auta povoluje. „Rozměr je klíčová záležitost, druhým kritériem by měla být kvalita a až třetím cena,“ vysvětluje Václav Beneš z časopisu D-test.

Jenže vysvětlujte to někomu, kdo v případě nákupu čtyř nových kvalitních pneumatik prakticky může zdvojnásobit hodnotu svého stařičkého přibližovadla. Málokdo si opravdu může dovolit věhlasnou značku, kde, přiznejme si to, platí i za patřičné jméno. Ovšem, jak se říká, nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci. „Kompromis samozřejmě možný je, pneumatiky nebývají zpravidla tak dobré po stránce jízdních vlastností, ale jsou v průměru – typickým příkladem je značka Barum, která patří mezi ty levnější. U nás dostává zpravidla známku uspokojivě, ovšem letos jí dobrá známka unikla o 0,1 stupně. S přihlédnutím k nízké ceně však lze tyto pneumatiky doporučit ke koupi.“

Na druhou stranu ani sázka na prémiovou značku nemusí znamenat, že dostaneme to nejlepší nebo bezchybné. „Zpravidla tomu tak bývá, ovšem v letošním testu se ukázalo, že značky, které běžně obsazují přední místa – například Continental nebo Michelin, mohou mít kompromisní kvalitu v závislosti na velikosti. V letošním testu obsadila první místa pneumatika s rozměrem 175, ale tentýž model v rozměru 195 už získal pouze známku uspokojivě, tedy průměrnou.“

Takže, tady pomáhají nejrůznější testy, jako ten, který uspořádal časopis D-test společně s německým ADAC. Otestováno bylo celkem 33 modelů pneumatik různých značek: Apollo, Barum, Bridgestone, Continental, Dayton, Debica, Dunlop, Falken, Firestone, Fulda, GoodYear, Hankook, Kleber, Kumho, Maloya, Michelin, Nokian, Pirelli, Point, Sava, Semperit a Vredestein. „Test probíhal jako každoročně jak na okruhu, tak na běžných silnicích. Otestovali jsme pneumatiky rozměrů 175/65 pro menší vozidla, například Toyotu Yaris, a 195/65 určené pro větší vozy, například pro Škodu Octavii. Sledovali jsme jízdní vlastnosti na mokré a suché vozovce, také ekologické aspekty jako vnější a vnitřní hlučnost a v neposlední řadě opotřebení pneumatik a jejich vliv na spotřebu pohonných hmot.“

Test odhalil rozdíly mezi jednotlivým pneumatikami, ale navíc odhalil i jedny velmi nebezpečné. „Čínská pneumatika značky Cheng San nevyhověla ani základní normě DIN v rychlostní zkoušce. Jde tedy nejen o nekvalitní, ale zároveň o nebezpečný výrobek, který nesplňuje ani požadované normy.“ To znamená, že riskujete nejen vlastní život. „Při rychlostní zkoušce vykazuje vysokou nestabilitu, takže pneumatika nemusí udržet vůz na silnici ve chvíli, kdy by se s vozem jelo velmi rychle. Do této situace byste se na českých dálnicích dostat neměli, protože nejvyšší povolená rychlost je stále 130 km/h, ale pokud byste se vydali vyzkoušet maximálku do Německa, tak by to nemuselo dopadnout dobře.“

Ovšem to neznamená, že pneumatiky z Asie jsou všechny špatné. Test odhalil i jedno překvapení. „Nelze se podle výsledků testu řídit dogmaticky. Například indické pneumatiky od firmy Apollo, což je vlastník i několika gumárenských podniků v Evropě, se v rozměru 195/65 umístily na předních místech,“ říká Václav Beneš.

Podrobné výsledky testu si můžete až do vydání dalšího čísla časopisu D-test zdarma přečíst na internetových stránkách.

autor: pgj
Spustit audio