Je libo tmavá skla?

1. březen 2011

Minimálně podle sluníčka a kalendáře je zřejmé, že zima ztrácí na síle. Proč si tedy první březnový den nepovědět něco o zatmavování skel vozu? Ne vždy a ne každému je totiž ostré slunce v kabině příjemné.

Pokud pomineme, že řada aut má okna ztmavená na legální maximum už z výroby – u čelního skla je maximum na 25 procentech, u bočních skel u řidiče a spolujezdce jde maximálně o 30 procent, existují pro ztmavení v zásadě tyto motivy. Za prvé se vám to musí líbit, za druhé nemáte klimatizaci a chcete mít v autě chladněji, za třetí chcete ušetřit plasty v interiéru od agresivního slunečního záření a za čtvrté chcete, aby do vozu bylo hůř vidět.

Zdaleka nejrozšířenějším způsobem ztmavování jsou fólie. „Autofólie mají výhodu v tom, že se dají namontovat bez rozebírání vozu a dá se kdykoliv doplnit stejná řada fólií, jakou už jste použili,“ konstatuje Martin Miler ze společnosti Autofólie Praha.

Zastánci druhého způsobu ztmavení – takzvaného pokovení, budou však namítat, že fólií okno nikdy nepotáhnete celé až na jeho úplný kraj. Mimochodem, právě podle tohoto poznáte šikovného odborníka – celé to totiž stojí a padá se šikovností toho, kdo fólii lepí.

Pak je tu ještě třetí způsob – sluneční clony. Opomeňme ty, které na vás čekají v supermarketu s bezduchým designem a zásadně nefunkční přísavkou uprostřed, a povězme si o clonách na míru. „Autoclony oproti fóliím se mnohem snáze instalují. Instalace příchytek na dveře, kam se autoclona následně připevní, zabere maximálně pět minut. Sundání clon je pak otázka několika vteřin.“

Výhodou přesných slunečních clon je, že se jednak nemusíte na instalaci ptát majitele vozu, což je případ například některých leasingových smluv, a pak také není třeba se bát případných problémů s homologací. „Clony jsou na úrovni držáku na mobil nebo vůní do auta. Nejsou pevně spojeny s karosérií auta, proto není potřeba homologace.“

Přesné clony mají také několik nevýhod: jednak jsou dražší než fólie, které se dají pořídit už při cenách kolem 4,5 tisíce korun za celý vůz, kdežto tady je řeč zhruba o šesti tisících a navíc sluneční clony nejsou dostupné pro všechny vozy. „Každá clona je určena pro konkrétní typ auta. V nabídce jsou clony pro vozy značek Škoda, Audi, VW, Ford – tady se jedná o pokrytí téměř celé modelové řady. Dále jsou v nabídce autoclony pro auta značek Fiat a Suzuki, ale tady se jedná pouze o některé modely,“ informuje Roman Binder.

Pokud tedy nemáte hluboko do kapsy a nevadí vám obvykle dost pochybná image majitelů aut se zatmavenými skly, můžete vybírat ze tří způsobů, jak si ve voze udělat trochu soukromí a jak snížit teplotu v interiéru.

autor: pek
Spustit audio