David a Goliáš světa virů

4. březen 2011
Monitor

V mořském zooplanktonu se odehrává boj, který připomíná biblického Davida a Goliáše. Maličký virus napadá jiný, stokrát větší virus a zooplanktonu tak zachraňuje život.

Pro člověka neviditelný souboj objevili biologové z Univerzity Britské Kolumbie. Jeho protagonisty jsou největší známý mořský virus CroV, maličký virus nesoucí jméno Mavirus a jednobuněčný bičíkatý živočich kafeterie (Cafeteria roenbergensis). Nově popsaný Mavirus je teprve druhým známým případem virofága, neboli viru, který se nerozmnožuje v buňkách živočichů, rostlin či bakterií, ale v jiných virech. Napadá asi stokrát větší virus CroV a svou replikací brání jeho množení. Tím zároveň chrání kafeterie, pro které je jinak infekce virem CroV smrtelná.

Objev těchto interakcí není zajímavý jen sám o sobě, ale vypovídá také něco o našem genomu. V něm se vyskytují takzvané transpozony neboli skákající geny, které se v DNA stěhují z místa na místo. Vědci již dříve navrhli teorii, že transpozony jsou virového původu a struktura Maviru ji podporuje. Z genetického pohledu jsou totiž nejbližšími příbuznými maličkého viru právě mobilní elementy jako transpozony. Naznačuje to, že během evoluce mohly organismy „adoptovat“ DNA pravěkých příbuzných Maviru do svých genomů proto, aby se jí chránily před obrovskými viry, jako je CroV.

Zdroj: University of British Columbia, Science Express

autor: redakce ČRo Leonardo

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.