Obraz, který odráží bohatství slavného rodu Medici

28. březen 2011

Prsten na malíčku urozené ženy. I takový detail může o obrazu a nositelce mnohé prozradit. Tentokrát se vydáme po stopách díla, které vzniklo v Itálii 16. století a připomíná světu kouzlo Eleonory z Toleda.

Obraz vznikl rukou dvorního malíře Medicejských. Proslavil se sice pod jménem Agnolo Bronzino (1503–1572), ale narodil se jako Angelo di Cosimo. Byl adoptivním synem malíře Jacopa Pontorma, který nasměroval jeho další kroky. Z počátku spolupracovali, ale později se Agnolo proslavil svými portréty s detailně propracovanými předměty. Jak moc detailní dokázal být, můžete vidět v prvním patře Šternberského paláce, kde sbírky starého italského umění reprezentuje portrét Eleonory z Toleda. Díla jsme představili s kurátorem Národní galerie Petrem Přibylem v seriálu Příběhy (v) umění.

Na cestě z Florencie přes New York do Prahy
Agnolo Bronzino namaloval Eleonoru z Toleda několikrát. Zatímco v Praze si můžete prohlédnout Eleonoru samotnou, ve florentské galerii Uffizi už po její pravici stojí syn Giovanni. Další obraz – Eleonoru s manželem – skrývá soukromá sbírka v New Yorku, kam se musíme vypravit pro další důkaz datace portrétu v Praze.

autor: Adriana Krobová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka