Maďarské hudební recepty

9. březen 2011

Maďarsko má mezi znalci tradiční, na kořeny napojené hudby velmi dobré jméno především díky zpěvačce Mártě Sebestyén a skupině Muzsikás, kteří pro světové publikum znovuobjevili nejen hudbu z území dnešního Maďarska, ale i třeba i z horských údolí Transylvánie, kde lidové melodie sbíral a na fonograf natáčel už Béla Bartók.

Skupina Muzsikás dnes patří k veteránské generaci, před dvěma lety dokonce získala cenu za životní přínos na veletrhu Womex. V Čajovně Petra Dorůžky v pondělí 14. března se dozvíme, které nové projekty na její odkaz navazují.

Album Primas Parade, tedy Přehlídka primášů, představuje na maďarské scéně skutečně ojedinělý počin: hudební znalec a sám aktivní hudebník András Lelkes v bookletu vysvětluje, že primáš není jen první houslista, ale obecně kapelník, a že zmíněné album vzniklo kombinací hráčů na různé nástroje, kteří mají ve svých domovských kapelách roli vedoucího - a výsledkem je tedy obdoba toho, čemu se v rockové éře říkalo superskupina. V čele sestavy stojí hned dvě zpěvačky, Ágnes Herczku a Éva Korpás a jejím instrumentálním pilířem je virtuozní hráč na cimbál, Kálmán Balogh. Ten dokáže na koncertech publikum omráčit technicky perfektní hrou v neustále se stupňujícím se tempu. O to větším překvapením je jeho album Cimbalomduo, které natočil se svým kolegou Miklosem Lukácsem. Oba hrají na jeden cimbál čtyřručně, podobně jako je to běžné u klavíru, a navzdory očekávání se nejedná o soupeření dvou virtuozů, ale spíše o rozvážný dialog.

Zcela jinou cestu volí zpěvačka Erzsi Kiss. I když ani ona nezapře své maďarské kořeny, její tvorba stojí především na fantazii a transformaci známých a běžných postupů v koncepty šokující a překvapivé. Název jejího posledního alba vystihuje její typickou hravost se slovíčky a zpěv ve fiktivních jazycích: album se jmenuje Ugato, Štěkání.

Spustit audio