Objevy a události týdne č. 15

10. duben 2011

119. prvek periodické soustavy, nová stopa českého dinosaura, noví nejstarší Američané, návrat nálezů z Machu Picchu, sonda Stardust v důchodu.

Vědci ze Spojeného ústavu jaderných výzkumů v ruské Dubně nedávno prozradili novinářům, že chystají syntézu 119. prvku periodické soustavy prvků. Ze 118 dosud známých prvků se jich na Zemi přirozeně vyskytuje 94, ostatní stvořili vědci uměle. Některé z nich právě v Dubně, vědeckém městě severně od Moskvy. 105. prvek soustavy, transuran dubnium, byl dokonce podle města pojmenován.

Našla se nová zkamenělá stopa českého dinosaura. Objevil ji geolog Radek Mikuláš, který po republice obchází místa, obložená pískovcem z lomu U devíti křížů nedaleko Červeného Kostelce. Právě tam se našla v 90. letech vůbec první naše dinosauří stopa. Nový otisk byl objeven v areálu botanické zahrady v pražské Tróji. Patří malému dvojnohému dinosaurovi ze skupiny Anomoepus, velkému jako krocan.

Nedaleko texaského Austinu vykopali američtí archeologové hroty šípů a kamenné nástroje, staré patnáct a půl tisíce let. Jde o nejstarší důkaz přítomnosti člověka na americkém kontinentu; nejméně o dva tisíce let starší než je známá kultura Clovis, považovaná dříve za kulturu prvních Američanů. Podobné nálezy, jako je ten z Austinu, byly učiněny i dříve, vědci si však nebyli jisti jejich datováním.

Do Peru se vrátily první z mnoha tisíc předmětů, které téměř před sto lety odvezl do Spojených států Hiram Bingham, považovaný za objevitele inckého města Machu Picchu. Předměty vrací Yaleova univerzita, v jejichž skladech ležely. Prvních 366 kusů, kostry, keramika nebo nářadí, bude teď krátce vystaveno v Limě. Pak skončí na univerzitě v Cuzcu, které je výchozím bodem k cestám na Machu Picchu.

25. března dosloužila úspěšná americká sonda Stardust, která navštívila dvě komety. Od komety Wild 2 dopravila na Zemi vzorky kometárního prachu a ještě letos v únoru si užívala slávy při průletu kolem komety Tempel 1. Po 12 letech putování teď sondě došlo palivo. Inženýři řídícího střediska NASA jí dali povel ke spálení posledních zbytečků a pak s ní definitivně ztratili spojení. Svou práci odvedla.

Zdroj: ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 15/2011, 9. – 15. dubna.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.

Archiv rubriky