Budoucnost nákladového nádraží Žižkov zůstává ve hvězdách

13. duben 2011

Budoucnost Nákladového nádraží Žižkov je stále nejasná. Developeři, občané ani městská část se zatím nedokázali shodnout na společné vizi. Pro mnohé trnem v oku zůstává zejména možnost demolice historické administrativní budovy a následné prodloužení Olšanské ulice. Ta je v různých verzích prezentovaná jako Jarovská spojka.

Zastupitelé Prahy 3 v úterý odpoledne znovu projednávali budoucnost Nákladového nádraží Žižkov. Jak uvedla starostka Vladislava Hujová, mimořádného zastupitelstva se zúčastnili také zástupci oblastí a institucí, kterých se přestavba dotkne: „Především to byl pan architekt Sedlák, který zpracovával urbanistickou studii, kterou potom pro návrh konceptu územního plánu převzal útvar rozvoje hlavního města Prahy. Dále se účastnili zástupci developerů - a to jak Sekyra Group, tak i Discovery. A potom pozvaní hosté ze sdružení Za Starou Prahu a ostatní architekti.“

Přestože se na mimořádném zastupitelstvu sešly všechny strany sporu o budoucí podobu žižkovského nákladového nádraží, nakonec podle starostky Hujové k žádnému výsledku nedospěli: „Zastupitelstvo nakonec nepřijalo žádné usnesení. Nicméně hodnotím ho velice kladně. Protože všechny zúčastněné strany se mohly jasně vyjádřit v rámci své působnosti k Nákladovému nádraží Žižkov.“

Jiného názoru je ale opozice, která bojuje za zachování administrativní budovy nákladového nádraží. Potvrdil to předseda klubu Žižkov nejen sobě Matěj Stropnický ze Strany Zelených: „Neprošly ani opoziční návrhy, které směřovaly k tomu, abychom si jednak otevřeli možnost prosazovat jako městská část variantu, v níž zůstane nákladové nádraží zachováno. A takzvaná Jarovská spojka povede po objízdné trase, nikoli v ose Olšanské ulice. A neprošel ani koaliční návrh, který potvrzoval minulá stanoviska, že ta budova bude zbourána.

O osudu administrativní budovy tedy ještě není definitivně rozhodnuto. Klub Žižkov nejen sobě proto podle Stropnického hodlá dál bojovat proti demolici historického objektu: „Rozkladová komise ministerstva kultury má podle našich informací rozhodovat o záležitosti nákladového nádraží příští týden, konkrétně 20. dubna. A do té doby chceme předat panu ministrovi petici se 4 tisíci podpisy, které jsme zatím sebrali. Čili to je teď úplně nejbližší postup, který je na programu.“

Podle plánů developerů by měly v budoucnu v areálu vyrůst především bytové domy. Počítá se ale také s kancelářskými nebo obchodními prostory. Jak bude Nákladové nádraží Žižkov přesně vypadat, zatím ale není jasné.

Spustit audio