Na letiště vlakem, metrem nebo snad tramvají?

15. duben 2011

Kdo doufal, že si v budoucnu nasedne například na Můstku na metro a pojede až na ruzyňské letiště, bude zklamán. Studie, kterou si nechal zpracovat magistrát, jasně říká, že nejvhodnějším propojením ruzyňského letiště se srdcem Prahy je železnice. S překvapivým řešením přišel také Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Zelenou po prezentaci studie dali železnici na svém čtvrtečním zasedání totiž i členové dopravního výboru magistrátu. "Dopravní výbor dospěl k tomu, že konečně začne převládat odbornost a rozum, a na letiště bude preferovat železnici před metrem a jiné kolejové dopravy," doplňuje člen dopravního výboru a předseda klubu zastupitelů TOP09 Tomáš Hudeček.

Že je toto řešení lepší, vyplývalo už ze studie z roku 2001. Metro by mělo asi jen čtyřicetiprocentní efektivitu. Neřešilo by například obsluhu přilehlého kladenského regionu. S odbočkou na letiště by se totiž modernizovala trať právě do Kladna. Podle Hudečka pro železnici mluví i cena: "Vychází to z ekonomických nákladů na základě potřeby a dopravní objemu cestujících a na základě investičních nákladů, které se musí do toho projektu dát. V případě analýzy těchto mnoha faktorů vychází vlak dlouhodobě minimálně dvojnásobně lépe než to metro."

Projekt je intenzivně připravován od roku 2008. Ministerstvo dopravy, hejtman Středočeského kraje, primátor Prahy a starostové Prahy 6 a 7 k tomu podepsali memorandum. Dokumentace pro železniční spojení je připravena před zahájením územního řízení. Projekt prodražily požadavky městských částí a stát ho odložil. Podle Hudečka má ale železnice šanci uspět: "Zastupitelstvo tomu nakloněno je. Já mám pocit, že to celé stojí na neochotě minulého vedení a z toho vyplývající nejednání se Správou železniční a dopravní cesty. Protože jde o státní investici, která je ale pro dráhy lukrativní. Protože jde o obrovský proud cestujících z Prahy do Kladna. Snad se ledy prolomí."

Všechno ale může dopadnout jinak, po kolejích by na letiště nemusely jezdit vlaky, ale tramvaje. Dopravní podnik si nechává zpracovat posudek propojení Šárky a Ruzyně. Studie by mohla být hotová do poloviny roku.

autor: Petr Kořínek
Spustit audio