Kdy se začnou kácet billboardy?

26. duben 2011

Naprostá většina reklamních poutačů u silnic představuje pro řidiče výrazné bezpečnostní riziko. Kolik životů už stál benevolentní přístup Česka k reklamám u silnic, není jasné. Policejní statistiky totiž náraz do pevné překážky, ačkoliv jde o jednu z nejčastějších příčin úmrtí na silnících, nijak nespecifikují.

Jestli šofér zemřel po nárazu do mostní konstrukce, stromu nebo právě reklamního poutače, se tedy ze statistik nehodovosti poznat nedá, přitom minimálně specifikace smrtonosných překážek by mohla pomoct. Díky tomu by měli lidé brojící proti reklamám (jakož i proti stromořadím nebo mostním konstrukcím bez svodidel) v rukou jasné argumenty. Takhle jen dokola opakují, že billboardy jsou v případě nehody smrtícím elementem a že odvádějí pozornost.

„Řidič potřebuje jednu až dvě sekundy, aby vyhodnotil, zda se v jeho zorném poli nachází něco, co souvisí s provozem, nebo jestli jde jen o zbytečnou reklamu,“ uvádí Jana Horáková, která se problematikou reklam a bezpečností provozu zabývá na ministerstvu vnitra, a pokračuje. „Odborné studie uvádějí, že přibližně jednu sekundu spotřebujeme na přečtení jednoho slova a na titulek čtyři sekundy. Tato doba může být při dnešním provozu doslova fatální.“

Jak dlouho je tedy řidič zaměstnán něčím, co vůbec nesouvisí s provozem? Zhruba pět sekund. Na dálnici zatím jeho auto ujede skoro dvě stě metrů. Že je i odvádění pozornosti od dopravních značek a provozu vážnou věcí, dokazuje přístup okolních zemí. „V Německu a v Holandsku u dálnic a rychlostních komunikací prakticky nevidíte reklamní zařízení, maximálně ty, které mají souvislost s bezpečností silničního provozu. V tomto porovnání je Česká republika totální džunglí.“

Například jen na dálnici D1 se počet reklamních tabulí pohybuje kolem 270. Co na to zodpovědní úředníci – v případě dálnic ministerští, v případech ostatních silnic krajští nebo obecní? Až na výjimky nic. „Velice slušně se s touto problematikou popasovali v severních a jižních Čechách. Bohužel velmi špatná situace je zejména ve velkých městech a obzvlášť v Praze,“ varuje Jana Horáková.

Extrémně laxní jsou k této problematice také například úředníci ze Středočeského kraje. I Ředitelství silnic a dálnic stále znovu a znovu překvapuje – o jejich poslední kauze s vypovídáním, respektive nevypovídáním smluv s reklamními agenturami už jsme mluvili a ještě mluvit budeme. Ovšem teď vám chceme sdělit odhalení České televize, která zjistila, že končící ředitel ŘSD Brunclík stihl ještě před svým odchodem podepsat smlouvu na nových 80 billboardů do roku 2019. O důvodech můžeme jen spekulovat. „Mohu říct jen vlastní názor. Domnívám se, že se jedná o nerespektování mezinárodních úmluv, základních zákonů, nerespektování jakési úcty k člověku a řidiči, který by měl mít přehlednou a bezpečnou komunikaci. Do značné míry hraje roli finanční zájem reklamních agentur,“ uzavírá Jana Horáková.

Na co se tedy vlastně čeká? Bude to znít strašně, ale nejspíš se kvůli billboardům musí stát tragédie v rodině se šikovným právníkem, dlouhými prsty, bezedným kontem a buldočí náturou. Pak totiž vznikne exemplární případ, kterého se budou úředníci bát jako čert kříže. Možná až potom by billboardy mohly z okolí silnic zmizet.

Billboardy měly mizet, ale stojí stále

Na konci roku zástupci ministerstva dopravy tvrdili, že do konce prvního čtvrtletí letošního roku zmizí pětina všech reklamních ploch, tedy 440. Jde o billboardy, které neodpovídají smluvené velikosti, nesplňují bezpečnostní normy nebo jsou instalovány nelegálně. Co z toho všeho zbylo? Zatím to vypadá, že vlastně nic. Billboard dosud nepadnul k zemi žádný.

„Je to pro nás trochu nemilá zkušenost. Předpokládali jsme, že alespoň do úrovně vzájemné komunikace budou mediální magnáti ochotni udělat nějaký ústupek, ale tomu se bohužel nestalo. To znamená, že jednání sklouzává do prázdné bitvy, která je časově i finančně velmi náročná. Z toho vyplývá i poněkud pomalejší postup ŘSD, než bylo původně očekáváno,“ říká Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Ministerstvo, jak jsme zmiňovali, slibovalo, že do konce letošního prvního čtvrtletí zmizí 440 billboardů. Jak však říká Martina Vápeníková z ŘSD, tohle číslo nevzniklo u nich, vytvořila ho ČTK na základě dílčích informací z prováděného „bilboardového auditu“. „Pokud mohu za konkrétní a dílčí výstup z tohoto auditu za nás hovořit, v březnu letošního roku jsme poslali na ministerstvo dopravy 435 billboardů v okolí dálnice D1, které po podrobném ohledání nesplňují dopravně bezpečnostní normy. Těm bychom se chtěli věnovat jako prvním.“

Teď budou úředníci na Ředitelství silnic a dálnic čekat až úředníci z ministerstva dopravy o odstranění těchto nezákonných staveb rozhodnou. Jak se Radiožurnálu podařilo zjistit, ministerští úředníci už rozhodli. Dálnice D1 bude vyčištěna už za 14 dnů – tedy v polovině května. „První billboardy by měly z okolí našich cest zmizet do 14 dní, kdy končí veškeré správní lhůty. Jsou to billboardy kolem dálnice D1, kde jsme hledali jejich majitele – u 27 z nich jsme nebyli úspěšní a tyto billboardy budou odstraněny.“

Bohužel nejde o zmiňovaných 435, ale jen o 27 nepovolených reklam. S majiteli zbývajících vede ministerstvo dopravy jednání. Kolik reklamních nosičů bude upraveno, aby vyhovovaly platným stavebním normám, a kolik z nich bude skutečně pokáceno, se teprve ukáže. Termín není znám. Z dlouhodobého horizontu se však může zdát, že ministerstvu dopravy je to vlastně jedno, protože billboardy od silnic tak jako tak jednou zmizí.

„Problematika se táhne už od 90. let. Podle mých informací od nástupu nového ředitele už nejsou povolovány nové reklamní nosiče a nejsou ani prodlužovány smlouvy. Všichni adresáti byli naopak obesláni dopisem, ve kterém stojí, že lhůty smluv už prodlužovány nebudou,“ dodává Jakub Ptačinský. Takže některé smlouvy vyprší v roce 2012, nejzazší datum, kdy zmizí všechny reklamy a billboardy je rok 2019, kdy končí poslední smlouvy, které, jak jsme slyšeli, už nikdo obnovovat nebude.

autor: pek
Spustit audio