Za špatně upevněný náklad odstavené vozidlo

18. květen 2011

Napadlo vás někdy, co se skrývá pod plachtou nákladního auta? Samozřejmě, že nějaké zboží, jenže otázkou je, jak dobře je na korbě náklaďáku upevněno. Selský rozum říká, že to přece musí být bezpečné, když s tím jezdí profesionálové, jenž skutečnost je mnohdy jiná.

Od letošního ledna se to naštěstí výrazně zlepšilo a na silnicích už nepotkáme tolik nákladních aut se špatně upevněným nákladem. Podobně jako v Německu začala totiž platit přísná pravidla pro jeho upevnění – nařízení bylo skutečně nutností.

„Zastavili jsme dvě vozidla od jedné přepravní společnosti: jedno jelo na Slovensko, druhé do Německa. Auto, které jelo na Slovensko, nemělo palety vůbec zajištěné, ale to, které jelo do Německa, mělo každou paletu řádně přivázanou kurtou a správně vypnutou. Řidiči si totiž velmi dobře uvědomují, jak vysoká pokuta by je čekala v Německu, pokud by neměli zabezpečený náklad,“ vysvětluje policejní rada Pavel Nosek.

Špatně upevněný náklad totiž může vést k nehodě nebo její následky výrazně zvýší. Ono však není tak jednoduché správně a bezpečně náklad upevnit. Mimochodem i proto je to jedna z disciplín soutěže Mladý evropský řidič kamiónu – před čtyřmi lety měli soutěžící během čtvrt hodiny upevnit těžký motor na paletu a tu pak zabezpečit na korbě tak, aby se během jízdy nemohla pohnout. „Důležité je si správně rozmyslet, co udělat s popruhy a s dřevěnými výztuhami,“ přibližuje odborník Jiří Štalmach.

Řidiči však měli téměř rok a čtvrt na to, aby se naučili správně a bezpečně upevňovat nejrůznější druhy nákladu. Jde totiž o stejnou vyhlášku, která doplňuje povinnou výbavu o výstražnou vestu a autolékárničce dává nový obsah. Jenže zatímco v těchto případech se ukazuje, že není vše úplně ideální, protože rouška už je zase z povinné výbavy vyňata a u výstražné vesty se musí doplnit povinnost mít ji na sobě v případě poruchy na silnici, zpřísnění pravidel pro upevnění nákladu se jednoznačně ukazuje jako pozitivní.

„Dokonce existují společnosti, které vydávají osvědčení a certifikáty, jak správně určitou komoditu naložit. Jestliže pravidelně budu přepravovat jeden druh nákladu, je vhodné si nechat vypočítat, jak by měl být náklad uložen a podle toho postupovat,“ popisuje Pavel Nosek.

Při případné kontrole totiž může nastat velký problém. Pokuta je sice jen bloková, do dvou tisíc korun, ovšem tu policisté ani moc neřeší. Moc dobře totiž vědí, že účinný trest je úplně jiný. „Naším cílem je takové vozidlo vyřadit z provozu, i bez postihu, a donutit řidiče, aby náklad správně ukotvil. Pokud by ho nebyl schopen na místě upevnit, vozidlo odstavíme do té doby, než si sežene vázací prostředky,“ dodává Pavel Nosek. To jsou samozřejmě zbytečné náklady.

Dopravci si zřejmě velmi dobře uvědomují, protože jak ukázaly dosavadní policejní kontroly, většina z nich se opravdu snaží svůj náklad dobře zabezpečit, jak jim to předepisuje nová vyhláška.

autor: evk
Spustit audio