Dítě na kole do provozu raději nepouštějte!

9. červen 2011

S blížícími se prázdninami se stále častěji bude objevovat otázka dětí v provozu. I proto jsme se vás v uplynulém týdnu na našich internetových stránkách ptali, zda byste své dítě pustili na kole na frekventovanou silnici. A výsledek? Vypadá to, že většina rodičů má rozum, protože plné tři čtvrtiny z vás jednoznačně řekly, že nepustily, a pouze tři lidé ze sta by udělali přesný opak. Zbytek by pak požadovalo doprovod dospělé osoby. Ono to totiž má svá opodstatnění.

Děti každoročně zaviní stovky dopravních nehod většinou jako chodci nebo jezdci na jízdních kolech. Někteří rodiče tak zažili nepříjemné chvilky a dnes by své dítě bez dozoru nikam nepustili. „Měli jsme jednu nehodu. Dcera vyjela sama bez dovolení na kole bez helmy a nedopadlo to dobře. Na frekventovanou silnici bych ji proto nepustila, maximálně na cyklostezku,“ řekla jedna z řidiček dotázaných v naší anketě.

Dítě často prostě neuhlídáte, proto pouštět ho samotné do současného provozu je značné riziko. V případě cyklistů v něm jde totiž doslova o život a u dětí to platí dvojnásob. „To, že se zapomenou, nemusí být nutně dáno roztěkaností, ale jednoduše tím, že se dítě soustředí. V tu chvíli totiž potlačí riziko, které s sebou frekventovaná silnice přináší. Na to bychom neměli nikdy zapomínat,“ popisuje vnímání dětí psycholožka Lenka Čadová.

Dítě prostě nikdy nebude věnovat svému okolí takovou pozornost jako dospělý. Navíc leckdy ho nenapadne, že by někdo mohl porušovat pravidla, a nedokáže předvídat situace, které současný provoz přináší. Prakticky až do puberty má dvakrát prodlouženou reakční dobu, má zúžené periferní vidění a vnímá doslova jen to, co vidí. I to jsou důvody pro to, aby dítě jezdilo s řádně připevněnou přilbou. Nehledě na to, že ji do 18 let nařizuje zákon. „Podle amerických studií přilba chrání před úrazem mozku až z 88 procent a před úrazem hlavy to je v rozmezí 60 až 80 procent. Těžko se však počítá, co se nestalo,“ konstatuje doktor Martin Sedlák.

Právě zranění hlavy jsou nejzávažnější a bohužel leckdy končí trvalými následky. „Nejzávažnější zranění, které vždy hrozí, je mozkolebeční poranění. Pokud dojde ke zranění končetin, vždy se dítě dá uzdravit, byť dlouhodobější léčbou. Bohužel dítě je menší a dochází k velmi vážným zraněním hlavy, kde jsou následky na intelektu dítěte a celkově na jeho dalším fungování ve společnosti,“ popisuje následky tragických nehod záchranář Alan Ryba.

Odpovědnost za dítě pak má vždy ten, komu je svěřen dozor nad ním, tedy zpravidla rodiče. „V zákoně je stanoveno, že provozu se smí účastnit pouze ten, kdo v dostatečné míře ovládá pravidla silničního provozu, a to platí i pro dítě. Hlavní roli tu nehraje věk, ale znalost předpisů a chování na silnici, proto to může být dost individuální,“ říká právník Jan Kněžínek.

V případě dítětem zaviněné dopravní nehody pak rodiče nebo odpovědná osoba ponesou veškeré následky a budou hradit všechny způsobené škody. V případech, kdy bychom například nechali malé dítě jezdit samotné bez přilby a bez dozoru a došlo k jeho závažnému zranění, a to i když jen samo spadne, mohli bychom být dokonce souzeni za trestný čin opuštění dítěte nebo svěřené osoby, kde hrozí až tři roky vězení.

Zákon také jednoznačně stanovuje, že na jízdním kole smí dítě do deseti let jezdit samo pouze po chodníku, cyklostezce nebo mimo veřejné komunikace. Na silnici smí pouze v doprovodu osoby starší patnácti let.

autor: pgj
Spustit audio