Dovoz ojetiny na plyn se prodraží

14. červen 2011

Ačkoliv v současné době jsou, jak se říká, in auta na elektřinu nebo hybridní pohony, nejrozšířenější alternativou k autům na benzín jsou stále auta jezdící na plyn. Málokdo asi ví, že podle mnohých vůbec první auto, které opravdu jezdilo, bylo už v roce 1863 poháněno svítiplynem. Postupně však začal vítězit odpad z výroby petroleje, tedy benzín.

Už desítky let však motory původně konstruované jako benzínové naopak někteří přestavují na pohon plynem. Není totiž pochyb o tom, že provoz auta na plyn je levnější. „Při pohonu na LPG se ušetří na každém kilometru jedna koruna. To je jednoduchá pomůcka, pomocí které si každý může spočítat dobu, kdy se mu investice do přestavby vrátí a vůz začne šetřit,“ konstatuje Jaroslav Liška z firmy Autogas Centrum, která se přestavbami zabývá už dvacet let.

U nás je historicky rozšířenější LPG neboli propan butan. Díky tomu má daleko větší síť servisních míst, ale i čerpacích stanic. CNG, neboli stlačený zemní plyn, je sice modernějším palivem, ale v obou směrech pokulhává. Navíc síť čerpacích stanic zdaleka neroste tak, jak mnozí slibovali. „Úspora bude velmi podobná, u CNG možná i o trochu větší, ale jinak mě nenapadá žádná zvláštní výhoda.“

Dnes máme možnost si koupit osobní auto s pohonem na benzín nebo na plyn přímo od výrobce. Auta na zemní plyn nabízí Citroën, Fiat, Ford, Mercedes, Opel nebo Volkswagen. LPG zase nabízí Fiat, Renault, Opel, Subaru nebo i domácí Škoda.

Velmi často si auto necháváme také na plyn přestavět a především s ohledem na vstupní náklady a dostupnost čerpacích stanic volíme právě LPG. „Tipuji, že 60 až 70 procent jsou běžné čtyřválcové motory, dále tříválcové fabie 1,2 HTP a zbytek jsou užitkové vozy nebo vyšší kategorie se šesti- a osmiválcovými motory,“ přibližuje technik Miloslav Přech.

Přes určitou krizi, kdy se úpravci museli vyrovnat s moderními technologiemi, se v současné době opět upravují prakticky všechna auta. „U běžných čtyřválcových aut je to pochopitelně domácí značka, ostatní vozy z koncernu VW, dále francouzské značky Renault, Peugeot, Citroën a samozřejmě také Ford. Prostě to, co po našich silnicích nejvíc jezdí.“

Také většina aut dovezených z USA je předělávána na plyn, protože jezdit za 25 litrů benzínu se chce málokomu. Přestavba stojí u moderních aut podle typu motoru zhruba od 20 do 30 tisíc korun v případě LPG. V případě zemního plynu je to pak zhruba dvojnásobek. V době, kdy si ojetá auta vozíme často ze zahraničí, se nám může naskytnout možnost přivézt si auto na plyn. Jenže pozor! „Auta dovezená z Holandska jsou většinou stará a odježděná a navíc jsou to značky, které u nás nemají zastoupení, a to je problém. Lidé si totiž často myslí, že auta na plyn jsou jednoho nebo dvou typů a že je určitě někdo zvládne opravit.“

Při dovozu ojetiny na plyn si tedy musíme zjistit, jaká technologie je konkrétně v autě namontována a zda u nás má úpravce zastoupení. Přepokládaná úspora se nám totiž může snadno změnit ve zbytečné výdaje za výměnu celého systému.

autor: pgj
Spustit audio