V Brně mohou mimořádně talentované děti chodit do speciálních tříd

17. červen 2011

Jsou školáci, pro které učení rozhodně není utrpení. Patří mezi ně také žáci ze tříd pro mimořádně nadané děti na základní škole Úvoz v Brně.

Nápad vytvořit na prvním stupni malé třídy pro děti, které svým nadáním vynikají nad ostatní, se zrodil v hlavě učitelky Aleny Kýrové. Na tuto myšlenku ji přivedl jeden z žáků, který se mezi svými vrstevníky nudil. Většina z nich měla totiž úplně jiné zájmy než hloubání ve složitějších otázkách. „Tomu žákovi naprosto chyběl partner, se kterým si měl o čem povídat. Bylo mi ho líto,“ prozradila učitelka.

Děti se učí v malých skupinkách

A tak Alena Kýrová vytvořila projekt, který před čtyřmi lety díky evropským dotacím uskutečnila. Vedle klasických tříd tak fungují skupinky zhruba o deseti žácích, kteří se do nich dostanou na základě testů a také doporučení psychologa. Přestože své nadání dítě mnohdy projevuje i v běžném životě, rodiče to často vůbec nepoznají. „Většinou říkají, že je jenom extrémně zvědavé,“ popisuje Kýrová, „často jsou pak rodiče překvapení, když si při vyšetření odhalí mimořádné nadání.“

Počítače baví samozřejmě úplně všechny

O mimořádném nadání dcery Báry ale naopak neměla pochyby Petra Dohnalová. Už odmalička ji její ratolest totiž nepřestávala překvapovat. „Ve dvou letech uměla abecedu a ve třech letech začala číst,“ popisuje Bářina maminka.

Děti s mimořádným nadáním mají spoustu všetečných otázek

Velmi podobně na tom jsou i Bářini spolužáci a způsob výuky tak musí být jejich potřebám přizpůsoben. Mají navíc například předmět zvaný vědouka, který jejich touhu po vědomostech ukojí tím, že se v něm seznamují s látkou, kterou jinak probírají žáci až na druhém stupni ve fyzice nebo chemii.

Samotná práce učitele v takové třídě ale rozhodně není procházkou růžovým sadem plným v lavicích způsobně sedících tichých žáků. Jak potvrzuje Alena Kýrová, jako vyučující musí být neustále ve střehu. Děti s mimořádným nadáním mají totiž spoustu všetečných otázek a velice rádi pátrají po nejrůznějších výjimkách.

Za to, co ale dala příroda těmto do vínku v oblasti intelektu, si mnohdy vzala daň jinde. „Nadání je často spojeno s jakousi sociální neobratností a emočními problémy,“ popisuje Kýrová.

autor: Zuzana Plíšková
Spustit audio