Blues a teorie relativity
Co mají společného řecké rembetiko, portugalské fado či swahilský taraab s americkým blues? I hudební termíny lze relativizovat, novináři označují zmíněné styly za lokální paralely blues, ve snaze je přiblížit západnímu posluchači.
Ohlasy jsou různorodé: místní znalci se bouří a poukazují na formální nepřesnosti, z odstupu je ale patrné, že blues má v této souvislosti obecnější význam jako hudba s osobním prožitkem, vyhraněným postojem, postavená na neopakovatelnosti daného provedení i dané chvíle. Což je úplně jiná vize než ta dosud převládající, stavějící na schematu bluesové dvanáctky, kterou zahraje i běloch, aniž by se alespoň náznakem snažil o nějakou osobitost. Petr Dorůžka vás ve své Čajovně provede labyrintem žánrů s bluesovým feelingem. Zazní swahilský taarab, maloya z Reunionu, qawwali z Pakistánu i candomblé z Brazílie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.