Kraj a ČD plánují na Šumavě integrovaný dopravní systém

23. říjen 2003

Vytvoření integrovaného dopravního systému v oblasti Šumavy, pracovně nazvaného Šumavské elektrické dráhy (ŠED), patří mezi hlavní koncepční návrhy projektu rozvoje kolejové dopravy v Jihočeském kraji. Projekt mimo jiné počítá s výstavbou železnice na levém břehu Lipna s návaznostmi do Rakouska a Bavorska.

"Záměr zatím je prodloužit železniční trať Rybník - Lipno nad Vltavou přes Frymburk do Černé v Pošumaví a spojit tak významná rekreační střediska, která se nyní bouřlivě rozvíjejí," řekl ČTK zástupce Českých drah (ČD) pro Jihočeský kraj Ivan Študlar. Od rozvoje kolejové dopravy v oblasti Lipna si dráhy slibují i zklidnění automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí. Projekt podle Študlara počítá také se zavedením kolejové dopravy do oblasti Chlum, kde by v části vojenského výcvikového prostoru Boletice mělo vzniknout lyžařské středisko. "Pokud se podaří tento záměr uskutečnit, bude výhodnější jet z Českých Budějovic i z Lipna do této oblasti vlakem," uvedl Študlar. Další plány se týkají přeshraniční dopravy, a to prodloužení tratě z Volar do Nového Údolí až do obce Haidmühle, které by se mělo stát základem oživení vazeb mezi českou a bavorskou částí Šumavy. "V Haidmühle by navazovala autobusová doprava, protože dostat železnici až do Pasova se nám zřejmě v dohledné době nepodaří," podotkl Študlar. Z Haidmühle by se výhledově mohlo cestovat na rakouský Hochficht, kde je lyžařské středisko. Protože klasická železnice i městské tramvaje se pro Šumavu ukázaly jako nevhodné, měl by být využit kombinovaný systém lehkých kolejových vozidel. Uplatnily by se zde "vlakotramvaje", které by měly vybavení a vlastnosti vlakových souprav, ale ve městech by se vešly do uličního profilu.

autor: čro čb | zdroj: ČTK
Spustit audio