Bruselská veřejná doprava za moc nestojí

10. srpen 2011

Je lepší nechat auto na parkovišti u Atomia nebo se vydat přímo do srdce belgické metropole? Těm, kteří by chtěli o prázdninách navštívit sídelní město evropských institucí Brusel, dáme několik dobrých rad. A budeme je mít přímo od pramene – totiž od našeho bruselského zpravodaje Pavla Nováka.

„Cestovat autem nebo městskou hromadnou dopravou? Obojí má svoje výhody a nevýhody. Teď o prázdninách v Bruselu nejsou zácpy, takže se autem dá dojet až do centra a zaparkovat třeba v podzemním parkovišti. To je až skoro u Grand Place, tedy u hlavního náměstí s radnicí a nedaleko je i takzvaný čurající chlapeček. Kousek dál u hlavního nádraží je další podzemní parkoviště a také je možné nechat auto na záchytném parkovišti právě u Atomia. To ale leží na západní straně u obchvatu. Na východní větvi směrem od Německa, což je směr, odkud obvykle přijíždíme, vlastně nic takového velkého není.

Od Atomia je možné pokračovat metrem nebo po povrchu tramvají. Důležité je znát čísla dvou takových řekněme vyhlídkových tramvají, což je 7 a 94. Autem se také dá docela snadno dostat do širšího centra, vlastně až na hranice historického jádra města. Na jeho prohlídku stačí půlden. Za dalšími secesními památkami, kterých je Brusel plný, se dá také popojíždět autem. Kdo má navigaci a ví, do které ulice se chce dostat, určitě nezabloudí.“

Vypadá to, že fandíš spíš autům, přitom Brusel podle všeho patří k nejucpanějším městům v Evropě. Nehrozí, že uvízneme někde v koloně?

„Já sám jezdím v běžné pracovní dny městskou hromadnou dopravou. Ale teď o prázdninách je vlastně třetina obyvatel, kteří zde pracují, pryč. Většina evropských institucí má totiž také dovolené. Zácpy v Bruselu bývají jen mezi sedmou a devátou hodinou a pak mezi pátou a sedmou večer.

Autem se všude dostanete díky tunelům a různým zkratkám velice rychle, kdežto městská hromadná doprava v Bruselu je jednak nespolehlivá. Třeba metro teď mívá ve večerních hodinách i desetiminutový interval nebo některé tramvaje jezdí o víkendu jen třikrát za hodinu, což je hrozné. Když jsem jel včera metrem v Praze, mělo interval dvě a půl minuty, a to bylo v osm hodin večer. Něco takového je v Bruselu nemyslitelné.

Také systém linek je dost zmatečný. Některá čísla úplně chybějí, autobusy mění své trasy, nehlásí zastávky nebo to neslyšíte, protože vůz je příliš hlučný. A pokud chcete nějakou informaci od řidiče, ten většinou mluví jen francouzsky nebo nizozemsky. Takže kdo opravdu chce poznat městskou hromadnou dopravu nebo bruselské metro, které je neupravené, ošuntělé, ne tak výstavné jako to pražské, v některých stanicích to dokonce velice páchne a na nástupišti občas leží bezdomovci, tak ať to zkusí.“

Jaké jízdenky jsou výhodné, pokud se přece jen rozhodneme využít MHD?

„Je dobré si koupit karnet na 10 jízd za 12 eur a 50 centů. Na ten může jet najednou několik osob. A nebo je velice výhodná třídenní jízdenka za 9,50. Je dokonce výhodnější než ta jednodenní, která 4,50 € a není na 24 hodin.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: pan
Spustit audio