Cesta k výhodné pojistce je srovnávání

26. září 2011

Konkurenční prostředí v oblasti pojišťovnictví v posledních letech srazilo ceny havarijního pojištění na úroveň, kterou si řada z nás může dovolit, aniž by si musela „utáhnout opasek“. Jde například o částku 400 korun měsíčně. Mohlo by se tedy zdát, že havarijní pojištění se vyplatí každému.

Tak to však není a ani nebude, přestože ceny ročního havarijního pojištění klesly u auta v hodnotě sta tisíc korun k pěti, dokonce ke čtyřem tisícům korun, je stále dost lidí, kterým připadá připlácet si za jistotu náhrady škody z nehody způsobené vlastní vinou nebo z krádeže prostě zbytečné.

„Říkáme, že nemáme lidi strašit. My je samozřejmě nestrašíme, ale doporučujeme jim, aby zvážili riziko. Každý by měl posoudit, jak a kde parkuje – jestli venku, nebo v garáži, a jaká je tedy míra rizika, že by vůz mohl být odcizen. Nebo se může stát, že vůz nabourám a škoda na mém voze se bude rovnat jeho aktuální hodnotě, tedy sto tisícům korun. Proti tomu je pět tisíc korun zanedbatelná částka, a každý by si proto měl dobře rozmyslet, jestli se raději nevyplatí se pojistit,“ říká Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny.

Ne každému se to vyplatí, protože náhrada škody není stoprocentní. „Pojišťovna aplikuje takzvanou amortizaci neboli korekci hodnoty náhradních dílů, která je závislá na stupni jejich opotřebení a stáří vozu. Jestliže mám osmileté vozidlo, nemohu očekávat, že dostanu plnou cenu nového nárazníku, protože by tomu musela odpovídat i cena povinného ručení, která by musela být vyšší.“

Nicméně vyplatí se informovat se na podrobnosti právě v konkrétním případě svého vozu. Ideální je k tomu použít internetový vyhledávač, který umí porovnat výše spoluúčasti a také srovná jednotlivé bonusy pojišťoven, protože některé například slibují, že škodu vyplatí celou, a tedy bez amortizace. Konkurenční boj je totiž velmi tvrdý. „Všechno vede ku prospěchu klientů, takže je lepší podívat se ke konkurenci, jestli některá z pojišťoven nenabídla zajímavější produkt, který by pro mě mohl být užitečný.“

Starat bychom se totiž neměli jen při uzavírání smluv nových, ale optimalizovat bychom měli i smlouvy staré. Například můžeme zjistit, že havarijnímu pojištění se u některých pojišťoven už téměř vyrovnává produkt označený jako povinné ručení. Pavel Novotný ze společnosti Allianz při té příležitost upozorňuje na správnou terminologii. „Z povinného ručení, které se řídí takzvaným zákonem o povinném ručení, budeme vždy hradit pouze škody vzniklé z povinného ručení, ale produkt, který se jmenuje povinné ručení, může na sebe mít nabalena i další dodatečná připojištění, která jsou určitým způsobem náhradou havarijního pojištění nebo jeho součástí.“

K povinnému ručení můžete mít připojištění proti srážce se zvěří, ochranu proti hlodavcům, živlům, zlodějům autorádií a tak dále ­– nelze tedy jednoznačně říct, kdy se vyplatí a kdy nevyplatí havarijní pojištění. Dá se jen s určitostí doporučit, abyste zhruba čtvrt roku před výročním datem uzavření své smlouvy zadali do některého z internetových srovnávačů pojištění své údaje a nechali si smlouvu přepočítat. Jen tak budete neustále těžit z nejlepších nabídek na trhu.

autor: pek
Spustit audio