Palivo s aditivem vyčistí motor a sníží spotřebu

7. listopad 2011

Víte, v čem se liší Natural 95 a benzín, u něhož nám slibují úsporu paliva, lepší chod motoru nebo vyšší výkon – tedy prémiové palivo, které je v poslední době tolik rozšířené? Na první pohled to vypadá, že se jedná o reklamní trik, jehož prostřednictvím se prodejci pohonných hmot snaží z motoristů jen vytáhnout další peníze. Zmiňované lepší vlastnosti paliv však mají na svědomí takzvaná aditiva. Ta nejsou jen obchodním trikem.

Aditivum je látka, která zlepšuje vlastnosti benzínu nebo nafty. Mnohé možná překvapí, že se aditiva pro zvýšení oktanového čísla u benzínu používala už ve dvacátých letech minulého století. Dnes jsou daleko vyspělejší a například společnost Shell vyvíjela ve vlastních laboratořích originální aditivum deset let a jeho recept, stejně jako v případě Coca-Coly, zná jen minimum lidí – v České republice například vůbec nikdo.

Aditiva si od specializovaných laboratoří nechávají dělat i další prodejci, ať už OMV, Benzina nebo Agip. „Aditivum vylepšuje některé vlastnosti paliva – například přísady pro zvýšení oktanového čísla ho dokážou upravit z hladiny 98 na 100 oktanů. Aditiva mohou obsahovat také například přísady pro zlepšení nízkoteplotních vlastností – u motorové nafty je u nás v zimě předepsána filtrovatelnost –20 °C, ale aditivum zajistí, že teplota filtrovatelnosti se zvýší až na –25 °C,“ popisuje Vladimír Třebízský z SGS, z Ústavu paliv a maziv.

Může tedy dražší palivo přinést slibovanou úsporu? „To je obtížné změřit a vyčíslit. Detergentní látky zlepšují čistotu palivového systému, ale těžko se vyjadřuje, jakou úsporu paliva to přinese. Pokud je systém čistý, dochází k lepšímu rozprášení paliva, tím pádem k lepšímu spalování a to ve výsledku přináší vyšší výkon motoru a snížení spotřeby, protože systém nepotřebuje tolik paliva.“

Málokomu se však chce pokaždé platit za nádrž o několik desítek korun víc. „Efekt je vyšší, pokud toto palivo tankujete pravidelně, ale i jednorázové čištění, řekněme jednou za dva měsíce, efekt přináší. Samozřejmě je menší, než když prémiové palivo používáte pravidelně a trvale, ale ve výsledku vám ušetří peníze a zvýší výkon motoru.“

Aditivum jako lék na erekci pro dědečka

Pozor! Jsou známy případy, kdy natankování prémiového paliva do staršího auta se znečištěným palivovým systémem zapříčinilo uvolnění tolika nečistot, že se auto zastavilo. Proto je potřeba takovéto čištění pomocí aditivovaného paliva provádět pravidelně, ne až ve chvíli, kdy se vám něco nezdá. Kromě originálních aditiv, která obsahuje už samotné tankované palivo, jsou také nabízeny nejrůznější lahvičky se zázračným obsahem.

„Výrobky prodávané na čerpacích stanicích jsou jakási záchranná řešení, ale musíte si uvědomit, že aditiva fungují ve vztahu ke konkrétní naftě – tedy pokud byla vyvíjena jako aditivační balíček určitou firmou, jsou vyzkoušena na daný druh paliva nebo na výrobní postup paliva užívaného v dané lokalitě. Když si však koupíte neznámou krabičku, která obsahuje sto mililitrů zázračné kapaliny, může to fungovat, ale také může být efekt naprosto nulový,“ vysvětluje Vladimír Třebízský.

Při užití „zázračného“ přípravku si dejte ještě větší pozor, protože u staršího zaneseného palivového systému může zapůsobit stejně jako silná káva na kardiaka.

autor: pgj
Spustit audio