Příběhy z kalendáře - Ferdinand Porsche
Původně se měl vyučit klempířem a převzít tak rodinnou živnost. Ale vypadá to, že se narodil se pod šťastnou hvězdou a byl obdařen výjimečným talentem. Traduje se, že už ve třinácti letech si zkonstruoval speciální brusle - měl na nich lampičku, baterky schoval v kapsách a svítícími bruslemi ohromoval nejen děvčata. Ferdinad Porsche - autor nejúžasnějších vozů na světě.
Geniální konstruktér Ferdinand Porsche se narodil se 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou, tehdejším Maffersdorfu. Bez něj bychom dnes neznali legendární značku Porsche, ani o nic méně slavného Volkswagena, přezdívaného brouk.
Jako osmnáctiletý odešel Ferdinand do Vídně a když v roce 1918 vznikla samostatná Československá republika, přihlásil se hrdě k československému občanství. Už na Světové výstavě v Paříži v roce 1900 pak vystavoval revoluční elektromobil.
Z Rakouska po čase přesídlil do německého Stuttgartu, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. Později založil vlastní firmu, která uzavřela s Říšským automobilovým svazem smlouvu na výrobu vozu, cenově dostupného pro každého.
Vznikl návrh na lidový vůz čili Volkswagen. A to byl základ legendárního brouka. Jenže psal se rok 1934 a začalo se ozývat řinčení nacistických řetězů. doba začínala temnět. Nástup nacistů k moci pochopitelně ovlivnil i Porscheho osud. Ferdinad Porsche nestihl utéct do Ameriky a v Německu možná ani neměl jinou možnost.
Svými úspěchy si vybudoval u Hitlera dobrou pozici, a tak když vypukla druhá světová válka, stal se jedním z jeho zbrojních poradců. Pro Hitlerovu armádu navrhl několik typů obrněných vozidel. Z wolfburgské továrny pak vyjížděly jím navrhované těžké tanky Tiger, chlouba německé armády. Jeden typ stíhače tanků dokonce neslo jeho křestní jméno - Ferdinand.
V továrně pod jeho vedením nedobrovolně pracovalo dvacet tisíc nuceně nasazených dělníků. Po válce si za to ve vězení odseděl 22 měsíců. V té době se pod vedením jeho syna Ferryho naplno rozběhla výroba brouka. A s využitím mnoha dílů z něj i výroba prvních sportovních vozů Porsche.
Ferdinand Porsche zemřel na následky mozkové mrtvice 30. ledna 1951, krátce poté, co sjel z výrobní linky první sériový vůz s označením 356. Ve stejném roce, jen o pár měsíců později, vyhrálo Porsche svůj první velký závod, jednu ze tříd na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.