Mezi železničními stanicemi Votice a Olbramovice se otevřely nové tunelové přeložky

30. listopad 2011

Slavnostního uvedení do provozu se dočkaly dva nové železniční tunely, Olbramovický a Votický, na modernizovaném úseku IV. tranzitního železničního koridoru.

V provozu je již také lichá skupina kolejí v železniční stanici Olbramovice, dále nové zabezpečovací zařízení v Olbramovicích a Voticích včetně autobloku traťového úseku Votice-Olbramovice.

„Zatím je ten příspěvek z Evropy schválen pouze na národní úrovni. Měl by činit přibližně 4,1 miliardy korun. Co se týče schválení na straně Evropské komise, už bylo na spadnutí. Ze strany sekce životního prostředí byla ale vznesena ještě jedna připomínka, která mi přišla spíš formální, ale bylo třeba ji vyřešit. Už byla poslána příslušná odpověď do Bruselu a čekám už doufám kladnou odpověď,“ upřesnil na slavnostním zahájení v Benešově Tomáš Blecha ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Železniční tunel, trasa Votice - Benešov u Prahy

Přeložkou trati došlo ke zkrácení vzdálenosti o 122 metrů a po dokončení celé stavby „Modernizace trati z Votic do Benešova“ budou moci jezdit o polovinu rychleji než dnes. To znamená ze současných 100 km za hodinu bude moci souprava jet až 150 kilometrovou rychlostí a vozy s naklápěcí technikou ještě o deset kilometrů rychleji. Cestujícím tak nová trať ušetří čas.

Hotové jsou také už hlavní tunelářské práce na zbývajících třech tunelech na přeložce - v Zahradnickém, Tomickém a Tomickém II. „Pokračuje se jejich vybavováním závěsy trakčního vedení, osazováním součástí zabezpečovacího systému a montáží vedení pro osvětlení,“ řekl stavbyvedoucí dodavatelské firmy Eurovia CS Radek Filip.

Při ražbě a hloubení tunelů, nosných stavebních objektů stavby se pracovalo čtyřiadvacet hodin denně. Přebytečná zemina z tunelů skončila v Heřmaničkách v tělese budoucího náspu. Na stavbě přeložek trati kromě tunelů byly postaveny i dva zcela nové mosty.

Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci operačního programu Doprava. Plánovaný příspěvek činí přes čtyři miliardy korun z celkové ceny stavby, která je šest a tři čtvrtě miliardy.

autor: Karel Chlumec
Spustit audio